Arxiu Municipal de Sant Sadurní d'Anoia
Sant Sadurní d'Anoia

    Alt Penedès
    c. Escoles s/n

    Coordenades:

    41.42519
    1.78631
    398585
    4586670
    Número de fitxa
    08240 - 22
    Patrimoni documental
    Tipologia
    Fons documental
    Contemporani
    Segle
    XXI
    Any
    2021
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    Inexistent
    LEY 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español.
    LLEI 9/1993, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural Català.
    LLEI 10/2001, de 13 de juliol, d' Arxius i Gestió de Documents.
    Accés
    Fàcil
    Científic/Lúdic/Cultural
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia (Plaça de l'Ajuntament, 1 08770, Barcelona)
    Autoria de la fitxa
    Josep Anton Pérez Arriaga (TRÍADE Serveis Culturals)

    Sant Sadurní d'Anoia compta amb un arxiu municipal que té per objectiu gestionar, organitzar, custodiar i difondre el patrimoni documental del municipi. El seu fons conserva tota la documentació generada per l'Ajuntament i altres fons privats cedits per particulars, entitats i empreses. L’abast cronològic dels documents va dels segles XVIII fins al XXI.

    Fons de l'Ajuntament de Sant Sadurní:

    Documentació referent a l'Administració municipal de l'Ajuntament en l'exercici de les seves funcions, des de 1752 fins a l'actualitat, tot i que fragmentada. La sèrie cronològica continuada de documentació és des de finals del segle XIX.

    Fons patrimonials familiars:

    Actualment l'Arxiu conserva fons familiars:

    El Fons Ramon Bosch de Noya, que comprèn de 1580 al 1992, tot i que amb poca documentació dels segles XVI i XVIII.

    El fons de Can Llopart de les Alzines, gairebé 500 documents que tenen un abast cronològic que va des de finals del segle XV fins el segle XX i són de tipologia diversa: escriptures, testaments, capítols matrimonials, pagaments, compra venda de propietats, cartes, dietaris, llibretes o pergamins.

    El fons familiar Rossell-Raventós consta de documents recollits per la família que tenen valor informatiu i històric pel municipi i inclou documentació de diferents entitats que per la seva naturalesa conformen un fons propi dins l’organització de l’arxiu municipal. D'una banda la Cooperativa de Vivendes Vilarnau, entitat que va néixer l’any 1967 promoguda per un grup de veïns i veïnes de la vila davant la problemàtica de la manca d’habitatges, que va permetre la creació dels habitatges que conformarien l’actual  barri Vilarnau. I d’altra banda, la Cooperativa Escolar Vilarnau, entitat nascuda l’any 1966 per la voluntat d’un grup de famílies que buscaven alternatives al model educatiu de l’època i van fundar l’Escola Vilarnau, que va funcionar fins l’any 2001. Una part de la documentació va quedar custodiada per un dels socis fundadors, Joan Rosell Mata.

    El fons Josep Guilera i Miquel  agrupa documents de caràcter privat de l'activitat personal, acadèmica, professional i política de Josep Guilera, de "Cal Fresques", des de mitjans de la dècada dels anys 20 del segle passat fins al 2011, quan va morir, així com una part de documentació, més antiga, que correspon al seu pare, Salvador Guilera. També s'inclouen diverses col·leccions de publicacions i materials informatius i de difusió relacionats amb les activitats i la història de Sant Sadurní. 

    Fons Institucionals:

    A l'arxiu hi trobem el fons de l'Hospital Fundació Ferrer i Sallès (1883-s.XX), antic hospital del municipi, on es conserva documentació diversa d'aquesta institució com: escriptures, factures, memòries, expedients, plànols, inventaris o actes entre altra documentació.

    Fons de particulars, entitats i empreses: 

    Agrupen documents de caràcter privat generats o rebuts per persones físiques o jurídiques concretes amb motiu de la seva activitat privada, professional, associativa o empresarial. Actualment s'ha ingressat el fons Guilera i l'Associació de la Fil·loxera. 

    Col·leccions:

    Són documents que no tenen un vincle originari, sinó que han estat agrupats per part d'una entitat, persona o institució. Destaca l'arxiu fotogràfic, on s'apleguen fotografies de diferents procedències, especialment les aportades pels ciutadans, i que comprenen des de finals del segle XIX fins a l'actualitat.

    Hemeroteca auxiliar:

    Publicacions del segle XIX-XX, algunes digitalitzades.

    L’Arxiu Municipal com a servei municipal havia estat dividit en diferents edificis municipals. Des de 2021 compta amb unes instal·lacions modernes. L’arxiu té una superfície de 250 m2, amb 2.190 m. lineals de prestatgeria mòbil, dels quals la major part corresponen al dipòsit on es custodia la documentació municipal. També consta d’un espai habilitat per a suports especials (fotografies, cartells, plànols...), diversos espais de treball, recepció, i dues sales de consulta per els usuaris.

    Casa de la Vila (2021). “L’arxiu municipal enllesteix el seu trasllat”, a Casa de la vila, núm 88. Departament de Comunicació de l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia, p. 4.