Aqüeducte petit de la Farinera

Popular
    XIX
    Regular
    Dos arcs embussats i els pilars deteriorats. Tot i que s’ha desbrossat la llera del torrent, no s’han netejat els arcs ni reforçat els pilars. Un fort episodi de pluges se’l podria endur.
    Sense ús
    001800500DG00H0001YK
    Marc Malgosa Montserrat

Aqüeducte de petites dimensions que travessa la llera del torrent d’Anton Casas, a l’oest de la masia de La Farinera.

S’hi accedeix des del mateix carrer asfaltat d’accés a la masia, C/ Jaume Ferran Clua. A pocs metres abans d’arribar a la Farinera, el carrer creua el torrent d’Anton Casas. L’Aqüeducte queda pocs metres més avall del torrent, i es divisa molt bé si la llera del torrent s’ha desbrossat.

S’utilitzava per transportar l’aigua que sobreeixia de la bassa de la Farinera cap a la finca de Viladoms, situada uns 800 mt al sud-oest del torrent, ja dins del terme municipal de Vacarisses, i també per a regar els camps de conreu que trobava durant el seu trajecte.

La construcció ha seguit l’estil dels antics aqüeductes romans, format per tres arcs de mig punt sustentats sobre pilars de pedra i maó. La canal per on circula l'aigua està totalment obrada amb maó, i una mica deteriorada. Al seu interior s’hi observa un tub de color gris, probablement a les darreries va substituir el rec per a protegir i dirigir millor l’aigua al seu destí.

No s’ha de confondre amb l’Aqüeducte principal de la Farinera, que està a la Riera de Sanana, i servia justament per abastir la bassa.

L’Aqüeducte petit mesura 16 mt, que és tota l’amplada del torrent en aquest punt. L’amplada o gruix de construcció és de 60 cm. Els arcs de mig punt fan 220 cm d’ample i una alçada màxima fins la llera del torrent de 180 cm.

Aquest aqüeducte és una obra civil privada que consta en el cadastre dins de la finca de la Farinera, tot i que la llera del torrent d’Anton Casas sigui de domini públic a través de l’Agència Catalana de l‘Aigua.

La construcció de l’aqüeducte s’atribueix coetània a la resclosa, el rec i l'aqüeducte principal de la Riera de Sanana, així com també la bassa de la Farinera, construïts l'any 1896.

El maó emprat en la construcció de l'aqüeducte i part del rec i repartidor el van fabricar probablement en el forn d'obra que hi havia a l'entrada de la Farinera.

Segons expliquen els seus propietaris, aquest petit aqüeducte va funcionar fins el 1980, cinc anys després d’haver canviat de propietaris la finca de Viladoms. Els nous propietaris van construir un pou i abandonar totalment l’aigua que els arribava des de la Farinera i els obligava a col·laborar en la neteja del rec cada any.

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.