Aplec de muntanya de Canyamars
Dosrius

Maresme
    Pla del Molinot - Canyamars
    Es balla al pla del Molinot i es sopa a la plaça de la Germandat

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Popular
    XX
    Adriana Geladó Prat

Tradicional aplec sardanístic que celebra el poble de Canyamars el segon cap de setmana del mes de setembre. Els actes consisteixen en una gran ballada de sardanes al pla del Molinot, amb un parell de cobles convidades, ball i el tradicional sopar de germanor, la Mongetada popular, a la plaça de la Germandat de Canyamars. En l'actualitat està organitzat per l'ajuntament, en col·laboració amb l'associació cultural Sot del Gall.

Altres denominacions relacionades amb l'element: aplec de sardanes de Canyamars. Les imatges han estat cedides per l'Arxiu Municipal de Dosrius (AMD).

Canyamars és un poble de tradició sardanística. L'any 1957, el jovent de poble, incentivat sobretot per la mestra Encarnació Fonoll, va organitzar i dissenyar el que seria el primer aplec amb l'ajuda de diversos sardanistes de Mataró. De fet, el mataroní Esteve Basas va tenir la idea d'anomenar-lo Aplec de Muntanya de Canyamars. El primer aplec es celebrà el dia 14 de setembre de 1958 al pla dels Bolets. Aquest espai serà l'escenari principal dels actes fins a l'any 2008, en que es va passar al pla del Molinot. Tot i això, altres enclavaments on s'havia realitzat l'aplec són la piscina de la Roda, l'olivar de n'Homs o la plaça de les Alzines. Durant molt temps, el cap de setmana anterior el jovent netejava el pla de Bolets per poder-hi ballar, i hi feien una arrossada. Inicialment, l'aplec es feia el segon diumenge de setembre, tot i que actualment es fa el dissabte per la tarda-nit. A principis dels anys 80 es va començar a celebrar el sopar la nit abans de l'aplec, originant-se la tradicional mongetada. Cal destacar que l'any 1989, la Cobla Montgrins va enregistrar un disc on s'apleguen 10 sardanes referents a l'aplec i altres aspectes del poble de Canyamars.

ALSINA I BOIX, Neus; JUBANY I PINÓS, M. Àngels (1995). Una ullada al passat: història gràfica de Dosrius, Canyamars i el Far (1900-1975). [Dosrius]: Ajuntament de Dosrius, p. 197, 211. AMICS DE CANYAMARS (2007). Aplec de Muntanya de Canyamars. 50 anys d'història. Argentona: Ajuntament de Dosrius. Dosrius. Dosrius: Arxiu històric municipal de Dosrius, 1993. RIERA, J.M.; JUBANY, M.A.; ALSINA, N. (2009). Itineraris pel municipi de Dosrius: un tomb pel nucli antic de Dosrius, un passeig per Canyamars, una volta pel Far, l'aigua, el nostre signe d'identitat. Dosrius: Ajuntament de Dosrius, p. 8, 16.