Antiga fàbrica de guix de Joan Roca
Òdena

Anoia
    Antigues instal·lacions de la pedrera del Roca
    A peu de l'antic camí d'Òdena a can Brunet

Edifici
    Sense ús
    002319400CG80H0001EG
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Antigues instal·lacions d'elaboració de guix situades prop de la pedrera propera, avui totalment explotada. Hi havia vies per on circulaven les vagonetes carregades de guix fins a la boca superior dels forns. Un cop feta la cuita aquesta fàbrica disposava d'instal·lacions per triturar la pedra i convertir-la en pols de guix; finalment es posava en sacs, inicialment eren de roba i després de paper.
    De les insta·lacions originals es conserven els forns a l'interior, diverses dependències i les oficines a les quals s'hi accedia a través de les escales que s'observen a la façana.

Aquesta pedrera fou explotada per l'empresa dirigida per Joan Roca Rigol; després fou propietat de cal Saboné. En aquestes instal·lacions un cop van deixar de funcionar com a fàbrica de guix, a les dècades del 70 i 80, va haver-hi un magatzem de recuperació tèxtil de Pompeio Aymerich.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix: "Ara fa 50 milions d'anys". Avantprojecte museogràfic. Consell Comarcal de l'Anoia, Igualada
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix a Òdena: Catalunya ara fa 50 milions d'anys. El guix: l'aprofitament tradicional d'un recurs natural. Projecte museogràfic i pla de viabilitat. Ajuntament d'Òdena, Òdena