Antiga Casa de la Vila (cal Terme)
Santa Maria d'Oló

Moianès
    Carrer Sant Jordi, 1. Nucli antic d'Oló (Dalt del Poble)

419875
    Edifici
    XIV-XX
    Residencial
    0061704DG2306S0001RL
    Jordi Piñero Subirana

Casa emplaçada al nucli antic d'Oló (Dalt del Poble), probablement d'origen medieval i que durant força anys va ser l'Ajuntament. És una edificació parcialment entre mitgeres, de planta rectangular. Compta amb planta baixa més dos pisos. La part alta, però, és sobrealçada. Es tracta d'una casa d'estil popular que ha conservat la tipologia dels segles XVII-XVIII, quan devia adquirir la forma actual. La façana principal, encarada vers el carrer Sant Jordi, s'estructura en base a dos eixos d'obertures, totes emmarcades amb llindes i brancals de pedra excepte les superiors. Per la part posterior la casa ha estat objecte d'una ampliació moderna.

Informació facilitada per Josep Canamasas Güell

El nucli inicial del poble d'Oló es troba sobre un turó i és conegut popularment com Dalt del Poble. S'originà a partir d'una sagrera que, després de quedar molt despoblada al final de l'edat mitjana, es reconstruí als segles XVI i XVII, quan va prendre la forma definitiva. Tota la part alta del turó quedava encerclada i protegida per una muralla que abastava un perímetre considerable. Probablement, la sagrera va créixer de manera progressiva en cercles concèntrics. El primer cercle devia arribar fins al carrer Mesón (actualment Sant Jordi); el segon cercle ja arribava fins al límit del turó. Al segle XIV la sagrera ja devia haver arribat fins aquest segon cercle.
    Aquesta casa formava part del primer cercle de la sagrera, tot i que no en coneixem notícies antigues gaire concretes. Tenia el sobrenom de cal Terme, cosa que suggereix que des de temps enrere havia estat la casa del comú o l'ajuntament. Com a mínim ho era des de principis del segle XX. Molt a la vora pel costat sud-est, ja sota els horts, hi havia una construcció més antiga (de la qual fa uns anys encara se'n podien veure les ruïnes) que formava part de la mateixa casa i que tal vegada havia estat la primera seu de la Casa del Comú.
    Durant la Guerra Civil de 1936 l'Ajuntament i el Comitè Revolucionari es van traslladar a la Rectoria. Acabada la guerra, la Casa de la Vila es va emplaçar a l'avinguda Manuel López, on ara hi ha l'hostal, i després ha tingut altres ubicacions. Els anys de la Guerra Civil s'enderrocà la casa que hi havia adossada a ponent, cal Rectoret, per obrir el pas que donava al cementi vell. Molta gent recorda que als baixos de la Casa de la Vila hi havia una cambra que feia funcions de calabós. Posteriorment, la casa es va vendre a particulars i ha estat reformada.

FERRER, Llorenç i altres (1991). "Època moderna i contemporània", Oló, un poble, una història. Associació Castell d'Oló, Santa Maria d'Oló, p. 139.