Antic traçat ferroviari de Coll de Pradell
Vallcebre
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Des de l'any 1997 l'Associació Trens Miners Turístics ha estat treballant en la restauració i posada en funcionament de l'antic tram del trenet de la mina nova de Coll de Pradell.
Aquest era l'antic traçat del ferrocarril de la mina, del que s'han recuperat 400m gràcies a aquesta actuació. Davant la mina hi ha una esplanada plana i bastant ample, punt on també s'hi realitzaven els canvis de vies. El recorregut que es pot fer amb el trenet és de quasi mig quilòmetre, arribant fins a l'entrada de la bocamina, passant per un túnel d'uns 200 metres de llargada aproximadament.
Boca est del túnel: X: 399446, Y: 4672760.
Boca oest del túnel: X: 399392, Y: 4672741.
Actualment les instal·lacions les manté l'associació "Tren Miner Turístic".
Història
L'empresa Carbones Mari S.A. explotà carbó a Coll de Pradell entre 1936 i 1962, arribant a tenir treballant unes 200 persones, algunes que havien optat per fer el servei militar a la mina. L'explotació Enriqueta es va explotar entre 1936 i 1955, i la Mina nova entre 1949 i 1962. Els anys 1970 va començar la davallada en l'explotació del carbó a la zona, que va acabar amb el tancament de les mines de Vallcebre i Fígols, i finalment l'any 2005 amb el tancament de l'explotació de Carbones Pedraforca S.A. Que va ser la darrera mina en funcionament a la comarca.
Bibliografia
ORIOLA, Josep i SOLER, Ramon (1997). Relleu fotogràfic de les mines del Berguedà. Berimprès SL.
Cortés Elía, María del Agua (2017) Expedient per a la declaració de les antigues instal·lacions mineres de Coll de Pradell com a Bé Cultural d'Interès Local BCIL. Diputació de Barcelona.