Antic Ajuntament i escoles a dalt del castell
Òdena

Anoia
    Carrer Major/Plaça de la Constitució
    A dalt del turó del castell on hi havia el poble vell

Edifici
    XIX
    Any
    Dolent
    Sense teulada. Només es conservem alguns murs perimetrals.
    Sense ús
    Ajuntament d'Òdena. Plaça Major, 2
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Per un inventari de béns de propietat municipal de l'any 1881 sabem com era l'edifici: "Una casa situada en la plaza mayor del pueblo, que cuenta una superficie de doce metros de latitud con diez de longitud, consta de planta baja, dos pisos y desban, se encuentra en regular estado de conservacion y se halla destinado para casa Ayuntamiento y escuelas publicas, figurando en la planta baja y en su lado derecho [banda nord] el salón capitular y en el izquierdo la escuela de niños; en el primer piso la sala escuela de niñas al lado izquierdo y la habitación de la maestra á su lado derecho y en el segundo piso, la habitación del maestro solamente; linda á Oriente ó espalda, parte con D. Tomas Closa y paret con D. José Piqué, á mediodia ó izquierda con tierras del Duque de Medinaceli [la Tossa o part més elevada del turó on presumiblement es trobava l'antic castell]; á poniente ó frente con la plaza de la Constitución y á norte ó derecha con la calle Mayor; no está afecta a gravamen alguno invirtiendose una insignificante cantidad para su sostenimiento en obras de reparacion y es de un valor aproximado de siete mil setecientas cincuenta pesetas"

Descripció extreta de la fitxa de l' Inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental d'Òdena, Diputació de Barcelona, Servei del Patrimoni Local i Ajuntament d'Òdena. Barcelona, 2013.

L'Ajuntament d'Òdena, el 22 de març de 1864, va aprovar el projecte d'obres de les escoles públiques, presentat el 25 d'agost de 1862 per Modest Fossas Pi, arquitecte del districte d'Igualada.
    L'edifici que allotjava l'Ajuntament i les escoles no va tenir ús gaires anys, ja que el 1894 ja no s'hi van poder celebrar les eleccions a diputats provincials; l'immoble no oferia seguretat i calia reparar-lo, i els comicis electorals es van haver de celebrar a la casa del carrer del Rosari número 4, que aleshores era el "punto conocido por el más céntrico de la población".
    La primera setmana de juny de 1929, el consistori va inaugurar una nova Casa de la Vila, l'actual, que ha estat objecte d'una reforma i ampliació el 2006. L'obertura del camí, l'explotació minera intensiva, l'expansió urbanística del poble entorn de les noves seus de l'Ajuntament i l'església, i de la cruïlla de les carreteres de Manresa i d'Igualada, i la introducció de comoditats en els edificis nous van propiciar el definitiu despoblament del turó, iniciat a finals del segle XIX. Acabada la guerra, el 12 de juny de 1939, es van reobrir les escoles, encara que no van funcionar gaire temps.
    Entre 1941 i 1952 el consistori va intentar recuperar l'edifici de l'antic Ajuntament i escoles. Finalment, el 1960, el consistori va veure's en l'obligació d'enderrocar l'edifici pel perill evident d'ensorrament.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1988). Història del castell d'Òdena. Dels orígens fins al segle XII. Departament de Cultura de l'Ajuntament d'Òdena, Òdena
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1990): "El Castell d'Òdena objecte d'especulació: Procés de degradació del recinte medieval", Òdena, Butlletí d'Informació Municipal. Nova època, 19, Ajuntament d'Òdena, Òdena, pp.12-13
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix: "Ara fa 50 milions d'anys". Avantprojecte museogràfic. Consell Comarcal de l'Anoia, Igualada
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix a Òdena: Catalunya ara fa 50 milions d'anys. El guix: l'aprofitament tradicional d'un recurs natural. Projecte museogràfic i pla de viabilitat. Ajuntament d'Òdena, Òdena