Alzina de Cal Domingo

Indret poc concorregut
    9300003DG0190S0001YA
    Marc Malgosa Montserrat, Marc Sàmper Gispert i Joan Soler Gironès

L’Alzina de Cal Domingo és un exemplar singular d’alzina (Quercus Ilex) amb una capçada de grans dimensions que, tot i la seva relativa poca alçada,  presideix el petit Raval de Cal Domingo.

S’hi accedeix des de la carretera B-122 pel C/ Sant Domènec, o bé des del Serrat per l’Avgda Vacarisses i el C/ Sant Felip Neri.

Arbre perennifoli, robust i amb capçada densa. Té una escorça grisa o bruna, rugosa i clivellada, i les seves fulles són lanceolades de 3 a 7 cm amb el marge dentat, verdes per l’anvers i blanquinoses pel revers. El seu fruit és la gla, que té una cúpula amb escates, però no punxa.

Mesura uns 6 metres d’alçada per 12 metres de capçada aproximadament. El volt de canó mesura 230 cm i el volt de soca 300 cm. Creix poc verticalment, però en canvi la seva capçada sembla voler abraçar el Raval.

Edat estimada: uns 200 anys aproximadament, aproximadament la mateixa antiguitat que la masia de Cal Domingo (1797).

A 5 metres al nord-est ha crescut espontàniament una altra alzina més jove.

Moltes històries encara manté avui en secret aquesta alzina. Des de l’assentament d’aquest raval de cases al voltant de la Masia de Cal Domingo, fins l’estada durant els anys de la guerra civil (1936-1939) del dibuixant il·lustrador més popular de Catalunya: en Ricardo Opisso que, venint de Barcelona, es va instal·lar en una casa de la colònia per a passar-hi discretament aquest període. Sovint passava moltes estones a cal Martí, casa veïna del Raval de Cal Domingo, des d’on va dibuixar l’únic quadre que es conserva de Rellinars. Llavors l’Alzina de Cal Domingo ja presidia el Raval.

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021)

MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021) “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars

MASCLANS, FRANCESC (1999) - “Guia per a conèixer els arbres”, actualitzada per Oriol de Bolós - Flor del Vent Edicions

XVIII RONDA VALLESANA - Rellinars (1997) - Edita Unió Excursionista de Sabadell (UES)

MONTLLÓ BOLART, Jordi - Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental) - Juliol 2019 - Coordinació Area de Cultura DIBA.