Plàtans de l’Avinguda de l’Estació del Nord
Granollers

Vallès Oriental
    Avinguda de l'Estació del Nord

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Arbre o arbreda d'interès
    SERVEI DE MEDI AMBIENT I ESPAIS VERDS (2004). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Natural de Granollers. Catàleg dels Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM). Aprovat el 21/09/2004. Núm. Catàleg: EBIM-24.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    EBIM-24
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Conjunt nombrós de plàtans (Platanus X hispanica) que es troben al llarg de l’Avinguda de l’Estació del Nord, alineats al capdamunt del talús que en divideix els dos vials. Estan inclosos al Catàleg dels Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM), amb el número 22.

En destaquen deu esplèndids exemplars que voregen el talús de l’avinguda, tot formant una alineació típica de molts camins i carreteres antics. Els arbres, separats sis metres l’un de l’altre, han quedat situats just a la part alta d’un talús de fort pendent, resultat de les obres per evitar el pas a nivell del tren. Les capçades són àmplies i arrodonides, sustentades per nombrosos i potents braços que han engruixit i soldat importants ferides.

Des de l’any 1995 es van deixar de podar anualment, de manera que avui els  braços i creus dels arbres s’han consolidat amb unions valentes, capaces de suportar vares de més de deu metres de llargada. L’alçada aproximada dels arbres és d’uns 17 m, i les capçades entre 10 i 12 m. Es tracta del conjunt més sa i estable de plàtans madurs que hi ha a la ciutat (fitxa EBIM-24).

Antigament aquesta alineació d’arbres es trobava a peu pla del que havia estat l’antic camí a Lliçà. Era punt de partida i arribada dels carruatges i viatgers acalorats, que prenien o recuperaven forces per seguir fent camí. És un arbrat centenari que fou plantat en l’època en què el plàtan era l’arbre d’ornamentació per excel·lència, com els que trobem a Palou i a les places de la ciutat o a d’altres indrets de la comarca. L’any 1995 aquest espai fou reordenat i la jardineria condicionada de nou per les escoles taller Art-i-ofici i REU.

GARCIA I PEY, Enric (1990). Recull onomàstic de Granollers. Motius, topònims, nomenclatura. Granollers: Ajuntament de Granollers, 263 pàg. (Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, 3).

SERVEI DE MEDI AMBIENT I ESPAIS VERDS (2004). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Natural de Granollers. Catàleg dels Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM). Aprovat el 21/09/2004. Núm. Catàleg: EBIM-324.