Lledoners de la Plaça de can Trullàs
Granollers

Vallès Oriental
    Plaça de can Trullàs
    A la zona d'eixample de Granollers

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Arbre o arbreda d'interès
    SERVEI DE MEDI AMBIENT I ESPAIS VERDS (2004). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Natural de Granollers. Catàleg dels Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM). Aprovat el 21/09/2004. Núm. Catàleg: EBIM-22.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    EBIM-22
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Conjunt de dos lledoners (Celtis australis) que es troben a la cèntrica plaça de can Trullàs. Procedeixen del solar veí del davant de la plaça, on hi havia la foneria Trullàs, i foren trasplantats entre 1998 i 1999, durant les obres d’urbanització d’aquest espai. Així, els dos lledoners aporten el punt de solera a aquest nou espai urbà. La col·locació dels arbres es va fer respectant la situació i inclinació que tenien al lloc d’origen. Els dos arbres disposen d’un ampli escocell ben condicionat de 16 m2 en mig del paviment de formigó.

Els dos exemplars són ben diferents l’un de l’altre, si bé tots dos conserven la seva estructura salvatjada, a diferència de la majoria de lledoners urbans, que han estat domesticats per l’home. El del costat del carrer de Sant Josep està format per la unió de cinc rebrots mig soldats arran de terra, en forma de corona, deixant un buit a l’interior. Els cinc braços s’alcen inclinats cap enfora i dibuixen una capçada arrodonida i oberta. En algun d’aquests troncs s’aprecien antics talls importants de ramificacions baixes. D’aquests troncs, n’hi ha un que domina i marca l’eix del creixement. La ramificació més remarcable comença als quatre metres i acaba amb una fina i densa multitud de branques que s’omplen de verd. Aquest exemplar té una alçada aproximada de 12 m i una capçada de 10 m.

L’altre exemplar té un lateral de la capçada desproveït de branques ran de la manca de llum i espai que va patir. Per contra, l’alçada assolida com a reacció ha estat superior. Parteix d’un sol tronc, que es bifurca en tres forquilles, una a 1,6 m i les altres dues a 3,2 m. D’aquestes branques en destaca una de molt potent que domina la vertical de l’arbre i de guia, li fa estar ben proveïda de nombroses branques molt ramificades plenes de fullam. Aquest exemplar té una alçada aproximada de 16 m i una capçada d’11 m (fitxa EBIM-22).

Els dos lledoners procedeixen del solar veí on hi havia la foneria de Can Trullàs. Foren trasplantats a la plaça entre 1998 i 1999, durant les obres d’urbanització d’aquest espai. Els dos arbres van néixer i créixer lliurament en aquest solar, i tan sols el més alt va haver d’adaptar-se a la proximitat de la paret de l’edifici veí. El solar adossat a la tàpia del pati de l’antiga escola de la parròquia era visitat esporàdicament pels vailets que saltaven el mur i hi anaven en cerca d’aventures. En el procés de trasplantament s’observà que els arbres portaven barrejat en els pans de terra restes de ferro procedents de la foneria. Anys enrere en aquest indret començava una zona industrial que quedava apartada del nucli urbà.

GARCIA I PEY, Enric (1990). Recull onomàstic de Granollers. Motius, topònims, nomenclatura. Granollers: Ajuntament de Granollers, 263 pàg. (Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, 3).