Vinya de Sant Pere de l'Erm
Sant Martí de Tous

Anoia
    A l'oest del nucli urbà.
    Crta. C-241. Al km 8,6 agafar el trencant a l'esquerra que porta a l'ermita

Jaciment arqueològic
    Edats dels Metalls
    Ibèric
    VII-III aC
    Regular
    No s'ha efectuat cap intervenció arqueològica, per tant, es desconeix l'estat de conservació del jaciment
    Sense ús
    08226A004000930000AP
    Núria Cabañas

El jaciment ha estat identificat únicament per la recuperació de material ceràmic d'època ibèrica a nivell superficial. Durant la visita efectuada en motiu de la revisió de la Carta Arqueològica del municipi l'any 2016 es comprova com tota la zona es troba completament coberta de vegetació degut a l'abandó de la vinya i no ha estat posible localitzar cap nou material arqueològic. La revisió del material ceràmic recuperat anys enrere pel Sr. Vicenç Guinart és el següent: Ceràmica comuna ibèrica: base d'un amforisc, diverses vores de tenalla, una vora d'una forma oberta (bol o plat), diverses nanses i altres fragments informes. Ceràmica ibèrica pintada: un fragment informe amb decoració geomètrica. Ceràmica a mà: dues vores exvasades, l'una amb el llavi arrodonit i l'altra recte, una base plana, part d'una tapadora i diversos fragments informes sense decoració. Base d'un gran recipient, que podria ser un dolium. Àmfora o gran recipient indeterminat: vora d'una peça de mida gran de pasta rosada i recobriment exterior ocre clar. En el conjunt revisat hi ha també diverses peces metàl·liques:
    Ferro: ganivet provablement modern i un fragment informe.
    Plom: un fragment informe.
    Bronze: dues cabotes de claus i una tira de secció circular.
    Amb el coneixement disponible fins a l'actualitat es fa impossible concretar el tipus d'establiment que es trobaria en aquesta zona. El material ceràmic recuperat permet fixar-la en època ibèrica, però no permet precisar a quina fase d'ocupació correspondria dins aquest període.

Foto: Angels Pujol SPAL (2016: pag. 258-261 )

PUJOL, A. (2016). Sant Martí de Tous. Revisió de l'inventari arqueològic i estudi del poblament des de la Prehistòria fins a l'Edat Mitjana. Diputació de Barcelona