Subestació elèctrica dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Modificació puntual del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic de Sant Cugat del Vallès en relació a la protecció de l’arbrat en sòl urbà. 2017. Fitxa B-42.
Descripció
Edifici de grans dimensions d'ús industrial amb la funció de subestació elèctrica transformadora d'alta tensió. Aixecat a la dècada de 1910, és un exemple interessant i precoç d'arquitectura racionalista, que mostra una correcció volumètrica derivada del funcionalisme explícit.
Aquesta subestació va ser construïda amb planta baixa i pis, amb la coberta plana. L'edifici està dividit en quatre cossos, els tres de l'esquerra són iguals i tenen la mateixa amplada, però el quart, situat a la dreta de tot, és més ample, segurament perquè en planta baixa hi ha la porta d'entrada de vehicles. Cada cos està emmarcat per falses pilastres i jàsseres. Les obertures del primer pis estan distribuïdes en grups de tres, excepte el darrer cos que en té quatre. L'edifici està rematat per un replè acanalat en posició vertical a l'estil d'art déco.
Les proporcions de l'immoble compleixen la regla àuria a tot l'edifici i en els elements de composició com ara la relació en les obertures i la seva ubicació, les alçades, etc.
Tot l'edifici està envoltat d'una plantació de cedres.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l'enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d'abril del mateix any es va constituir l'empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l'objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l'empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d'octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l'estació de Sant Cugat.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Modificació puntual del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic de Sant Cugat del Vallès en relació a la protecció de l’arbrat en sòl urbà. 2017.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


