Sant Pere i Sant Feliu de la Vall d'Aguilera
Castellolí

Anoia
    Sant Feliu de la Vall d'Aguilera. Camí de Sant Feliu s/n, 08719, Castellolí.

Edifici
    Medieval
    Romànic
    XI
    BCIL (1433-I. Disposició: Acord Ple Consell Comarcal, 25/04/2008).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA.: 5625.
    Religiós
    08062A003000180000FL
    Virgínia Cepero González

Sant Feliu de la Vall és una petita església d'una nau, d'origen romànic, molt modificada i ampliada a mitjans del segle XIX. La nau està coberta amb volta de canó reforçada per un arc toral.
    Del temple original conserva la nau amb l'absis decorat amb arcuacions llombardes entre lesenes.
    L'absis, que és de pedra local i es troba molt reconstruït, conserva tres finestres de doble esqueixada coronades amb un arc de mig punt adovellat, de pedra sorrenca. Els paraments interiors són arrebossats i decorats amb pintures molt simples i esquemàtiques.
    Tanmateix, durant aquestes obres d'ampliació, a la seva estructura original se li van adossar una capella per banda, la sagristia, el campanar d'espadanya de dues obertures ampliat a manera de comunidor, el portal de ponent i el cementiri.
    Durant l'any 2002, el temple va ser objecte d'obres de restauració que van comportar la desaparició del cos afegit a l'absis, al lateral del presbiteri, que feia funcions de sagristia, i van deixar al descobert les tres finestres de l'absis i l'antic portal, situat a la façana sud.

Forma part de la "Ruta Verda".

Aquesta església es trobava dins de l'antic terme del castell de Castellolí i era una antiga parròquia rural, sufragània de Sant Vicenç.
    Les primeres referències documentals de Sant Feliu són del segle XI, als cartularis del monestir de Sant Cugat, del que era una cel·la per una donació desconeguda.
    Segons consta a la documentació, al segle XVIII, els habitants de la vall de Sant Feliu reclamaven una major atenció per part dels eclesiàstics, que va provocar un seguit de discòrdies. L'any 1752 es va signar la "Concòrdia de Sant Feliu", resolta amb la renúncia per part dels habitants de la Vall a la missa dels diumenges.
    L'església de Sant Feliu va ser restaurada l'any 1970, tal com consta a la llinda del portal, per voluntat de Jaume Francolí i a través dels seus marmessors.

AA.DD. (1981) Bloc de notes sobre Sant Feliu, La Vall (Castellolí). Castellolí: Publicació [s.l.: s.n].
    CASTELLAR-GASSOL, J. (1989) Castellolí, Mil anys d'història. Castellolí: Amics de Castellolí, Ajuntament, p.77.
    DOMINGO i CLOTA, M. [et. al.] (2014) Catàleg de béns protegits, POUM. Castellolí: Ajuntament de Castellolí.
    GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (1986). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Castellolí).
    JUNYENT i MAYDEU, F. i MAZCUÑÁN i BOIX, A. (1992) "Sant Pere i Sant Feliu de la Vall d'Aguilera". Catalunya Romànica, vol. XIX: El Penedès i l'Anoia. Barcelona: Ed. Gran Enciclopèdia Catalana, p. 415.
    MUSET PONS, A. (2008) El terme i el castell de Castellolí a l'època moderna (segles XVI-XVIII). Barcelona: Publicacions de Abadia de Montserrat: Ajuntament de Castellolí, p. 102-104.