Robínia de la font d'en Llanes
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Nucli del Figaró
    Nucli urbà. Font d'en Llanes.

41.71916
    Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Ajuntament de Figaró-Montmany. Crta de Ribes n.34. Figaró-Montmany 08590.
    Anna M. Gómez Bach

Robina, falsa acàcia. Robina pseudoacacia. Pailionàcies. Alçada: 20m Volta de canó: 2,95m Diàmetre: 0,94m Volta de soca: 4,05m Capçada: 9-13m Alçada de la primera ramificació: 3,5m Nombre de branques a la primera ramificació: 4m En general, l'arbre presenta un estat força dolent. Presenta ferides i cavitats al tronc i al coll, amb processos de podridura força avançats. També se'n observen la a capçada. Es detecta despreniment de l'escorça en alguns punts i també algunes esquerdes. La presència de tumors i de diverses protuberàncies indiquen l'existència de problemes fisiològics. També trobem branques trencades, seques i mortes i alguns monyons a la capçada. Darrerament s'han esporgat algunes branques que es dirigien cap a la casa veïna.

Aquesta plaça és un dels racons més encisadors del casc urbà del Figaró, en part gràcies a la presència d'aquest arbre i de l'atractiu til·ler que l'acompanya. Tot i que les robínies no són uns arbres molt estimats a la zona pel seu caràcter invasor, aquest exemplar es valora de forma diferent i fins i tot rep el nom més apreciat d'acàcia. Tanmateix, però, la gent té més present en aquesta placeta el til·ler que la pròpia robínia segurament fruit de l'atractiu del primer i sobretot de l'accessibilitat de les branques. Aquest arbre ha patit diversos escapçats al llarg dels anys, alguns molt severs.

Ajuntament de Figaró-Montmany. Informatiu Municipal. Edició trimestral- Abril de 2005, n. 18. p.2-3.MOLINERO, I. El Patrimoni arbori de Figaró-Montmany. 2004. Catàleg d'arbres i arbredes singulars del municipi de Figaró-Montmany (Vallès-Oriental). APRÈN. Serveis ambientals SCCL.