Retaule del Sant Crist
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Església parroquial de Sant Boi. Plaça de l'església, 1. Nucli urbà. Sant Boi de Lluçanès

Element arquitectònic
    Neoclàssic
    XVIII
    Any
    Antoni Real
    Restringit
    Religiós
    Bisbat de Vic. c. Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule del Sant Crist es troba situat a la capella fonda de l'església parroquial de Sant Boi de Lluçanès. És un retaule d'estil neoclàssic fet per l'escultor Antoni Real (1791), daurat per Bernat Solà i policromat per Francesc Solà (1855), tots tres de Vic. Amida 7'53 metres d'alçada, 4'90 de gruix i està fet de fusta, pa d'or i pigments.
    El retaule està format per un sol cos i àtic. El sòcol i el bancal són discontinus formant diferents plans: en ells així com a la mesa d'altar hi ha representats, en relleu, els símbols de la Passió de Crist (columna, mà, bossa de Judes, claus de la Creu, rentamans, etc.). Damunt les grades trobem el sagrari original de fusta. Ocupa el primer cos una gran fornícula central, que acull actualment una imatge de Crist crucificat. La fornícula està flanquejada a banda i banda per dues columnes jòniques de fust llis, pintat. Un entaulament trencat ens condueix a l'àtic, que té forma de templet i en el que hi ha una fornícula amb la imatge de la Verònica (el llençol de la Verònica és un oli de l'artista local Salvador Ginestar). Està pintat imitant el marbre vermell i té a cada costat una espasa i una llança en relleu.
    A la cimera, damunt l'entaulament del templet, així com en els extrems inferior de les pilastres del mateix, trobem escultures de quatre àngels en actitud de dolor. A cada extrem lateral de l'àtic hi ha una hídria decorativa.

Les imatges del Sant Crist, de la Mare de Déu dels Dolors i de Sant Joan Evangelista que acompanyaven el Crist crucificat a la fornícula central es van perdre.
    El número registre de la fitxa del retaule del Sant Crist de Sant Boi a l'Inventari de Béns artístics del Bisbat de Vic és: BdV. 985.
    La imatge s'ha extret del llibre "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

El retaule és una obra d'estil neoclàssic de l'escultor Antoni Real l'any 1791. L'any 1855 el autors Bernat Solà i Francesc Solà van acabar el retaule daurant-lo i policromant-lo. El retaule va ser restaurat entre els mesos de juny i juliol de 1997 pel servei de restauració de béns mobles de la Generalitat de Catalunya.

SOLDEVILA, Felip (2000). Els 8 retaules de l'església de Sant Boi. Edicions de l'Ajuntament de Sant Boi.
    VERDAGUER, Judit (1997). "Retaule del Santíssim sagrament" dins Inventari de béns artístics del Bisbat de Vic (inèdit).