Restes de l'ermita de Santa Leda - Santa Elena
Vallirana

Baix Llobregat
    Carrer d'Eduard Toldrà (urb. La Llibra Casanova) - Avinguda dels Pinars (urb. Els Pinars)
    Al final del carrer d'Eduard Toldrà, al costat del Parc del Cargol, damunt lesobres de la variant

4581947
    Jaciment arqueològic
    Modern
    XVIII-XX
    Dolent
    Força enrunat i amb reformes posteriors.
    Sense ús
    Ref. Cad.: 1820203DF1812S
    Adriana Geladó Prat

Restes situades a la part superior d'un petit cim cobert per abundant vegetació arbustiva, amb alguns pins i altres arbres. Al començament del seu vessant de ponent existeix una gran acumulació irregular de pedres (de gres vermellós triàsic procedent de la zona) d'una desena de metres de longitud i uns sis metres d'amplada. Les restes d'una barraca bastida en època recent deixa veure que l'acumulació té en aquest punt un gruix al voltant d'uns 0,70 metres. Algunes de les pedres presenten superfícies escairades treballades. També s'observen alguns fragments de teules àrabs escampats entre les pedres. Els voltants de la zona estan plens de marges de pedra seca relacionats amb el conreu de la vinya dels segles XVIII i XIX. És força probable que la barraca anterior també estigui relacionada amb aquesta activitat. Aquestes dades no interfereixen amb la possibilitat que es conservin restes de l'antiga ermita en els nivells inferiors.

La primera referència documental coneguda d'aquest temple és de l'any 904. El bisbe de Barcelona Teuderic fa donació al monestir de Sant Cugat de la capella de Sant Silvestre, de l'església de la Santa Creu de Cervelló i de la capella de Santa Leda. Pel que sembla doncs, aquestes dues capelles ja eren un apèndix de la de la Santa Creu a principis del segle X. A principis de l'any 2015, la Generalitat de Catalunya va elaborar un informe a petició de l'ajuntament de Vallirana, en el que intentava determinar si les restes documentades podrien pertànyer a l'antiga ermita de Santa Leda. No es va poder arribar a cap conclusió, determinant que la millor opció per confirmar-ho o desmentir-ho fos la realització d'una intervenció de neteja de la vegetació, excavació i documentació de les restes documentades, sota la direcció d'un arqueòleg qualificat.

MIRET I MESTRE, Magí (2015). Informe de l'existència de restes arqueològiques possiblement atribuïbles a les ruïnes de l'ermita de Santa Leda (Vallirana, Baix Llobregat). [Barcelona: inèdit]. PLADEVALL I FONT, Antoni (1992). El Barcelonès, El Baix Llobregat, El Maresme. Dins Catalunya Romànica, 20. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, p. 418.