Resclosa grossa de la font Freda
Santa Eugènia de Berga

Osona
    Sala-d'Heures
    Torrent de Saladeures. 08507 Santa Eugènia de Berga.

Obra civil
    Modern
    XVIII-XIX
    Sense ús
    Ref. cad.: 002A09025
    Anna M. Gómez Bach

La resclosa té una llargada aproximada de 12 m, una amplada 1'8 m i una alçada de 3 m. Construïda amb pedra del país posada, en alguns trams, en forma de plec de llibre. A tocar queda la caseta del pou de Ceràmiques Aymerich, així com les instal·lacions d'aquesta fàbrica, des d'on s'hi pot accedir fàcilment, tot i l'abundant vegetació. En estar totalment en desús i la dificultat per localitzar la resclosa en pot dificultar la localització.

Aigües avall, a uns 150m de distància hi havia una altra resclosa més petita, avui desapareguda de la quan en sortia un canal que dia aigua des del torrent fins al mas Roure. Paratge a recuperar donada la seva bellesa, en especial l'espai que queda als peus de la resclosa.

La finalitat d'aquesta resclosa no era recollir aigua sinó que servia de pas ja que era emprat per les persones i carros que volien creuar el torrent. Era un dels indrets escollits pel jovent del poble per anar-hi a pescar, sobretot crancs, bagres i bargs. Als anys setanta va desaparèixer. En Aquest paratge es documenta una altra resclosa que portava l'aigua per la bassa del mas Roure. La resclosa documentada tenia l'objectiu per filtrar l'aigua i que aquesta baixés més neta. Amb un canal aquesta aigua anava cap al mas.

DALMAU, A. (2001). Inventari d'elements patrimonials del Municipi de Santa Eugènia de Berga. Ajuntament de Santa Eugènia. Inèdit.