Renglera de cases del carrer Valldoreix
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Renglera de cases de tipologia popular, pròpies del segle XIX o principis del XX, que es conserven al carrer Valldoreix. Aquest carrer del nucli antic de Sant Cugat té el seu origen en el camí que anava a Valldoreix, com a continuació del carrer Villà.
Les cases antigues que s'han conservat acostumen a ser de planta baixa i un pis. En aquest inventari hem fitxat de manera individual la casa número 63 (Casa de Narcís Cahís).
En aquest carrer es van crear parcel·les de cos simple o doble, amb una amplada entre 22,5 i 24 pams, les parcel·les de cos simple, i entre 42 i 44 pams, les de cos doble.
Història
Al llarg del segle XIX Sant Cugat va créixer notablement per diversos motius. La posada a la venda, mitjançant subhasta, de terrenys que havien estat propietat del monestir de Sant Cugat després de la desamortització de Mendizábal el 1835. L’apogeu econòmic del poble gràcies a l’extensió del conreu de la vinya, que va propiciar l’arribada de nous treballadors del camp. Això va motivar que es construïssin cases seguint diversos camins antics. A més, durant el darrer terç del segle XIX i principis del segle XX, es van urbanitzar diferents zones per acollir les cases i xalets d’estiuejants, procedents de Barcelona i de pobles propers que van ser agregats a la Ciutat Comtal.
Pel que fa al carrer de Valldoreix en particular, es va formar a redós de l'antic camí de Sant Cugat a la parròquia de Sant Cebrià de Valldoreix, a l'indret on hi havia la partida del Mas Bou. El carrer es va urbanitzar al segle XIX. L'any 1916 es va fer el projecte del pont sobre el torrent de la Bomba, que va ser destruït per un aiguat deu anys més tard, el 31 d'agost de 1926. El 1922 es va construir la claveguera, i se'n va fer una de nova el 1926, fins al torrent de la Bomba. Un any més tard es van plantar arbres al carrer. El 1951 es va pavimentar un tram del carrer amb llambordes, segons projecte de l'arquitecte municipal Enric Mora Gosp. Sis anys més tard es va fer un nou projecte de pavimentació, del mateix arquitecte. El 2003 es van fer obres per convertir el carrer en zona de vianants.
Abans de la dècada de 1970 algunes cases estaven enretirades de la línia del carrer perquè al davant hi tenien horts. A partir d'aquell moment, amb la construcció d'alguns blocs de pisos, van desaparèixer.
Bibliografia
RODRÍGUEZ, Alba (2011). “Les rengleres de cases de finals del segle XVIII i inicis del XIX a Sant Cugat del Vallès: perspectives de conservació”. Gausac núms. 38-39, 2011, p.95-154.


