Rellotges de sol de Cal Pepus de la Llorença
Piera

    Anoia
    C. Folch i Torres, 1.

    Coordenades:

    41.52069
    1.74703
    395456
    4597319
    Número de fitxa
    08161 - 161
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Element arquitectònic
    Contemporani
    Noucentisme
    Segle
    XX
    Any
    1933
    Ferran Serra i Sala "Ferdinandus"
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BCIL
    BCIL 12642-I. Aprovació definitiva de la comissió d'urbanisme.

    E2.26. Catàleg de Béns Protegits. POUM de Piera.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Ref. 331 i 332- Inventari de rellotges de sol dels Països Catalans.
    Accés
    Fàcil
    Ornamental
    Titularitat
    Privada
    5676610CF9957N0001SL
    Autoria de la fitxa
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

    A la cantonada de garbí de la casa de Can Pepus de la Llorença hi ha dos rellotges de sol, un que marca les hores de matí i l'altre de tarda. 

    El primer s'orienta a migdia i és de forma circular, amb un afegit a sota on s'hi representen dos angelets que el sostenen i el lema. A la part superior s'hi representa un rellotge i de la boca en surt en gnòmon. A sota hi consta l'any "1933" i les inicials "J.V.M". Al marc s'hi representen els signes del zodíac. Entre els dos àngels que sostenen l'esfera, hi ha el lema: "QUE LES HORES QUE ET MARQUI DE TA VIDA ¡OH VIANANT! SIGUIN DE JOIA COM RIALLA EIXERIDA DE BELL INFANT".

    El segon s'orienta a llevant i és a de forma rectangular, amb un afegit a sota on s'hi representa una escena pastoril. És esgrafiat de color bru sobre un fons cru, a la part superior s'hi representa un sol d'on surt el gnòmon i el rellotge és semicircular. A sota hi ha una inscripció on hi diu "SI ENCARA SOM AL MATÍ, NO CERQUIS L'HORA AQUÍ".  

    Cal Pepus va ser la casa pairal de la família Vidal, que al segle XIX hi tenia un celler. L'any 1933 Josep Vidal i Munné va fer construir una casa d'estiueig sobre l'antiga construcció. Al portal hi va fer inscriure el nom "Pepus de la Llorença" i l'any "1819" en al·lusió a una avantpassasda de la família. Els rellotges de sol ens va encomanar a Ferran Serra, conegut com a "Ferdinandus", que en un d'ells hi va marcar les inicials del propietari.

    Societat Catalana de Gnomònica (2004). Els rellotges de sol de Catalunya. El Papiol: Efadós.