Refrany de les festes majors
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    Modern
    XVIII-XX
    Científic
    Adriana Geladó Prat

"Sant Hipòlit i la Gleva, enmig de Sant Feliu i Rocaprevera".

El refrany fa referència a les festes majors de les viles de Sant Hipòlit de Voltregà i Torelló, les quals s'encadenen. La Festa Major de Torelló es celebra pels voltants del dia 1 d'agost, diada del seu sant patró Feliu. Posteriorment, el dia 13 d'agost es celebra el dia del patró de Sant Hipòlit i el dia 8 de setembre la festa de la Mare de Déu de la Gleva. Finalment, l'aplec del santuari de la Mare de Déu de Rocaprevera es celebra el tercer diumenge de setembre i està considerat com la segona festa major del municipi de Torelló.
    És probable que aquest refrany ja s'utilitzés amb anterioritat a la segregació dels municipis de Sant Hipòlit i Les Masies de Voltregà, donat que el santuari de la Gleva pertany al terme municipal de Les Masies des de finals del segle XVIII. Alhora, també podria ser posterior i que fes referència a l'actual Festa Major de Sant Hipòlit, que es celebra el primer cap de setmana de setembre des de la segona meitat del segle XX aproximadament. I un darrer apunt a tenir en compte és la celebració de la festa del barri de la Gleva de Sant Hipòlit, el cap de setmana següent a la diada del santuari de la Gleva.

PARÉS I PUNTAS, Anna (1999). Tots els refranys catalans. Barcelona: Edicions 62, p. 519.