Premi Gumersind Bisbal i Gutsems
La Pobla de Claramunt

Anoia
    Avinguda Catalunya, 9 cantonada amb carrer Solell i carrer Anselm Clavé
    A l'Ateneu Gumersind Bisbal.

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    XX-XXI
    Any
    1972
    Gumersind Bisbal i Gutsems
    Obert
    Científic
    Ajuntament de la Pobla de Claramunt
    Jordina Sales Carbonell

Es tracta d'un premi d'investigació històrica d'àmbit català, creat i impulsat per l'hostaler i mecenes poblatà Gumersind Bisbal i Gutsems a inicis dels any 70' del segle XX. Tot i que durant els seus primers trenta anys era anual, actualment el premi es concedeix en anys alterns, i en igualtat de mèrits es dona preferència a temes referits a la Pobla de Claramunt o a la comarca de l'Anoia.
    Durant la primera edició del Premi Gumersind Bisbal (1972) fou guanyadora l'obra "Llegendari de Santes Creus", d'Eufemià Fort Cogul. El darrer premi atorgat (2017) ha estat per "L'expressió material del poder durant la conquesta comtal. Esglésies, castells i torres a la Catalunya Central (segles X-XI)", de Jordi Gibert Rebull.

IMATGE 1: Celebració d'una de les primeres edicions del Premi. Fotografia d'Andreu Miquel i Bisbal, any 1980.

Aquest premi fou fundat l'any 1972 per Gumersind Bisbal i Gutsems (1893-1977), un poblatà que un cop jubilat i retornat al seu poble natal va arribar a un pacte amb l'editorial Fundació Salvador Vives Casajuana per tal de promocionar les obres premiades i editar-les. Fou cofundador del premi el mecenes igualadí Jaume Gavarró i Castelltort (1917-1981). En inici era un premi literari, però de seguida es va enfocar cap a la recerca històrica.
    Durant les primeres dècades, va patrocinar la publicació de les obres l'editorial esmentada, però ara és el mateix Ajuntament de la pobla de Claramunt qui les edita, i des del 2016 es compta amb la col·laboració del Centre d'Estudis Antoni de Capmany de la Universitat de Barcelona.
    En els seus anys inicials, i per voluntat del fundador, el premi s'atorgava durant la festa major de la Pobla de Claramunt. Després, de 1981 a 1984 es va traslladar l'atorgament al darrer diumenge de setembre. A partir de 1985, al primer diumenge del mateix mes i un temps després al segon. Actualment, el premi és atorgat dins el marc de les Festes Culturals.

-RIBA GABARRÓ, Josep, ed. (2002d): Premi Gumersind Bisbal i Gutsems. 30è Aniversari (1972-2002), Ajuntament de la Pobla de Claramunt.
    -RIBA GABARRÓ, Josep (2013): "Les batalles del segle XX al castell de Claramunt", Miscellanea Aqualatensia, 15, p. 271.
    -http://www.lapobladeclaramunt.cat/el-municipi/la-pobla-de-claramunt/cul…