Pou i canal de la sínia de can Pol
Santa Eugènia de Berga

Osona
    Nucli de Santa Eugènia
    A prop del torrent de Santa Eugènia. Can Pol s/n. Polígon Explassa. 08507 Santa Eugènia de Berga.

Obra civil
    Modern
    XVIII-XIX
    Les voreres del torrent estan molt brutes
    Sense ús
    Ref. cad.: 004AR00005
    Anna M. Gómez Bach

El pou de la sínia, fet de maons, pedra del país i morter de calç. Des d'una barana es pot veure l'interior del pou, buit i on hi ha una arcada sobre la qual es bastí una barraca. La fondària fins a la barana és d'uns 6m, la part descoberta té una amplada de 1'32m, i una llargada de 1'39m. Entre la paret de la barraca i la que dóna al canal hi ha dues lloses, separades entre elles al voltant d'1 metre. La distància entre el pou i els pilars que sustenten el canal és de 4'5m. Les voreres del torrent estan molt brutes tant de vegetació silvestre com de deixalles inorgàniques. L'entorn també està dominat per la presència d'horts, camps de conreu i el rec Fondo, ple de brossa vegetal. El canal, amb una llargada fins als dipòsits d'uns 25m, és aeri ja que transcorre a uns 3'65m d'alçada i per sobre quinze pilars fets de maons massissos units amb morter de calç. Els pilars, que mesuren d'alçada 3'20, estan un dels altres a una distància oscil·lant entre 1'30 i 1'60 m. El primer pilar a tocar de la sínia és més gran. A tocar del canal passava el rec fondo, el qual està ple de brossa vegetal, i pel qual no passa gens d'aigua. El paisatge ve dominat per la presència de camps de conreu, pou a l'interior d'un edifici de totxos, hortes. L'aigua discorre per l'interior d'unes peces de pedra situades sobre uns pilars. El fet que funcioni i la manca d'un manteniment en pot perillar la seva integritat. La vegetació silvestre tapa la part del camal més propera als dipòsits.

De la sínia només en queda el pou del qual s'extreia l'aigua per mitjà d'una mula que donava voltes al voltant del pou. La manca de manteniment conduirà a un deteriorament progressiu. S'hi accedeix per un camí que s'agafa a la part posterior de la casa de Can Pol. La sínia es troba situada entre can Pol, el Susentó i la Noguera. En el rec fondo, al costat dels dipòsits de l'aigua s'hi ha trobat restes d'un possible canal per regar de la mateixa sínia, format per un ponts en arcada de pedra.

Acabada la guerra civil encara funcionava per treure aigua per regar les hortes de can Pol i pel consum de la casa. Davant hi ha una construcció de totxos que és un pou, fet el 1969 per l'empresa Colomer Montmany per captar aigua per a ús propi, el que ha fet que no hi hagi aigua a l'interior del pou de la sínia. La finalitat del canal era portar l'aigua que s'extreia de la sínia fins a dos dipòsits d'aigua. Aquest element arquitectònic no s'entén sense la sínia i els dos dipòsits. A l'altra banda del torrent queda l'esplanada de la font de la Noguera on es feien sardanes als anys 50.

DALMAU, A. (2001). Inventari d'elements patrimonials del Municipi de Santa Eugènia de Berga. Ajuntament de Santa Eugènia. Inèdit.