Pont sobre la via de Sabadell
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont sobre la via dels Ferrocarrils de la Generalitat construït a principis de segle XX. És un pont de dos ulls, amb un traçat oblic respecte a l'eix de la via.
Les voltes dels dos ulls del pont són obliqües i contenen una successió d'arcades parabòliques. Aquests arcs són perfilats amb una filada de maons, disposats a sardinell, amb la cara prima i petita a la vista, mentre que en la part reculada són de formigó. D'aquesta manera es produeix una successió d'arcades diafragmàtiques.
A la façana del pont les dues arcades parabòliques són perfilades amb quatre rosques de maons a sardinell, amb la cara petita i prima a la vista. Totes les arcades es recolzen sobre unes impostes corregudes que, a les boques del pont, estan emfasitzades per un arrebossat a imitació de carreus.
La façana nord del pont es conserva tal com va ser construïda, amb els murs de contenció front els carrers de Bellaterra i de Caldes de Montbui, tot formant uns talussos enjardinats. Les arcades de la façana sud, en canvi, estan ocultes degut a una ampliació que s'hi va portar a terme els anys 1970, quan s'hi va afegir una estructura de formigó per tal d'ampliar la carretera.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l’enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d’abril del mateix any es va constituir l’empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l’objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l’empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d’octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l’estació de Sant Cugat.
Aquest pont forma part de les infraestructures realitzades en aquesta línia de ferrocarril, en les dècades de 1910 i 1920.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


