Pont de les Dues Aigües
Sant Mateu de Bages
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont de la carretera de Salo (BV-3002) sobre la riera de Vallmanya, just abans que conflueixi amb la riera de Matamargó. D'aquí ve possiblement el nom popular "de les dues aigües". Concretament està situat en el tram final d'aquesta carretera (al km. 10,4). La seva tipologia constructiva és pràcticament idèntica a la d'altres ponts de la zona fets a principis del segle XX sota la tutela de la Diputació de Barcelona. El pont té una llargària d'uns 40 metres i consta de dos arcs escarsers, amb les voltes formigonades. Els pilars són de planta oval i estan rematats amb una cornisa a la part superior. L'aparell és fet amb grossos carreus de forma més o menys quadrada i disposats en filades. A la part superior les baranes han estat substituïdes per unes de metàl·liques.
Història
Aquest pont està associat a la construcció de la carretera de Salo, que es va fer en l'etapa inicial de la colònia industrial de Valls de Torroella. La fàbrica de Valls de Torroella va començar a funcionar entre 1903 i 1904. El 1909 es començaven els treballs de construcció del pont de la carretera de Salo sobre el riu Cardener a l'alçada de la colònia, en el marc de les obres d'aquesta carretera sota la tutela de la Diputació de Barcelona. El pont al costat del cementiri sobre la riera de Salo (una mica més amunt) es devia construir poc després, igual que el Pont de les Dues Aigües. Segons es diu, en aquest indret la riera tenia sempre aigua abundant i molts vilatans de la zona n'hi anaven a buscar quan no en trobaven enlloc més.
Bibliografia
FÀBREGA, Albert; FONS, Ramon; LLOBET, Ester (2014). Fàbriques de riu. Compendi d'història del tèxtil al mig Cardener; Ajuntament de Callús, Ajuntament de Navàs, Ajuntament de Sant Mateu de Bages; Ajuntament de Súria, 112.