Pont de la Peirota
Cercs
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
El pont està conformat per una estructura de més de 50 metres de llargada i una amplada aproximada d'uns 3,75 metres. L'estructura compta amb dos grans arcs de mig punt de 14 metres de llum, aquests són fets amb maó massís, la resta de construcció és de carreus més o menys ben escairats.
El pont rep més d'una denominació, també és conegut amb el nom de pont de Vilarrassa, mateix nom donat a alguns als dos túnels que es troben aigües avall del pont.
Història
El pont del túnel de la Peirota es devia construir entre els anys 1902 i 1903. La obres del ferrocarril entre Olvan i Guardiola van ser adjudicades al contractista Magí Gallifa el 8 de juny de 1901. Es tractava d'un traçat de certa complexitat, ja que el terreny era molt abrupte, fet que comportava dificultats tècniques. La majoria de les obres van ser concloses a finals del 1903. La inauguració de la línia es produí al 21 de novembre de 1904. L'any 1972 el tramvia realitzava el seu darrer viatge.
L'any 2015 s'ha realitzat una actuació de recuperació de la via verda que ressegueix el traçat del tramvia entre Olvan i Pedret, que ha comportat una neteja de la vegetació que hi havia a la part superior del pont i s'ha instal·lat una barana protectora de fusta.
Bibliografia
BOIXADER, M. (1998): "Projecte de reconstrucció del tram de ferrocarril Colònia Rosal-Pedret", a L'Erol, núm. 59. Berga: Àmbit de Recerques del Berguedà.
SALMERÓN,C. (1990:): Els trens del Berguedà. Història dels ferrocarrils industrials del Berguedà. Col·lecció: Els trens de Catalunya, 14-B, Terminus, Barcelona.
SERRA, R. (2006): "Cercs: ponts de totes mides, camins de totes menes", a L'Erol, núm. 89. Berga: Àmbit de Recerques del Berguedà.
TORRES, C. A. (1905): Itinerari per les Valls Altes del Llobregat. Berguedà. Barcelona.
VVAA. (2008): Ponts de la província de Barcelona. Comunicacions i paisatge. Diputació de Barcelona, Barcelona.