Pont de cal Nenus
Súria
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Pont per a ferrocarril. Té una alçada de 32'64 metres (CASTELLANO, FONTS, LEÓN, 1999). Presenta els dos estreps amb arcs de mig punt. El del costat de Súria amb tres i el de Callús amb un. La llum central, originàriament estava composada per una superfície de pas formada per una construcció d'enginyeria recta feta de biguetes de ferro calades, sostingudes per un pilar central. Actualment la zona de pas es totalment massissa, de formigó i s'ha reforçat la sustentació afegint dos pilars més al costat de Súria i un altre a la zona de Callús.
Història
El pont es va començar a construir l'any 1919 i es va inaugurar el 1923 (CASTELLANO, FONTS, LEÓN, 1999). El dia 1 de març de 1923 hom sol·licita convertir el ferrocarril miner en ferrocarril secundari; la concessió s'atorga el 6 de maig de 1924 i el 12 d'agost del mateix any s'inaugura el transport de passatgers. (REGUANT, 1988). El 27 de gener de 1939 van entrar les tropes "nacionals" al poble, i els republicans, en marxar, van ensorrar-lo, com van fer amb tots els dels voltants de Súria. Després, presoners de guerra van reconstruir-lo (REGUANT, 1997).
Bibliografia
CAMPRUBÍ I PLANS, Josep (1996) El ferrocarril a la Catalunya central. Dovella, Núm. 53, pp. 35-42, Manresa, Associació Cultural Dovella.
CASTELLANO, Albert; FONTS, Jordi; LEÓN, Joan (eds) (1999) Sender de Súria. Volta al terme municipal. Variant de Coaner. Variant dels llacs d'Argençola, Súria, Centre Excursionista de Súria.
CASTELLANO, A.; MASSANA, I.; REGUANT, J. (1983) Súria. Km. 0, Súria.
REGUANT i AGUT, Josep (1988) "Súria", Història de les comarques de Catalunya. Bages". Volum II, pp. 475-502, Manresa, Edicions Parcir, Edicions selectes.
REGUANT i AGUT, Josep (1997) Súria. Història en imatges 1894-1975. Col·lecció "Fotografia històrica", núm. 4. Manresa: Angle Editorial, Centre d'Estudis del Bages.