Pont de Ca l'Estragués
Cercs

    Berguedà
    Sota les aigües del pantà de la Baells,

    Coordenades:

    42.1612
    1.86268
    406047
    4668300
    Número de fitxa
    08268 - 118
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Cipriano Sabater (enginyer)
    Estat de conservació
    Regular
    en èpoques de molta sequera, quan el pont és visible, encara és utilitzat per gent que s'apropa a la zona.
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Sense accés
    Sense ús
    Titularitat
    Pública
    Generalitat de Catalunya. Agència Catalana de l'Aigua
    Autoria de la fitxa
    Sara Simon Vilardaga

    Infraestructura viària que formava part de l'antiga carretera de Solsona a Ribes de Freser, projectada a finals del segle XIX i construïda durant les tres primeres dècades del segle XX.
    El pont travessa el riu Llobregat aproximadament un quilòmetre per sota del pont de Sant Salvador i del monestir de Santa Salvador de la Vedella; rep el nom d'una masia que hi havia prop del pont, també era anomenat de Can Falguerà. Segon el que indica la bibliografia el pont de Ca l'Estragués i el de Sant Salvador són dos ponts bessons, presentant el mateix disseny de l'estructura. És un pont de 4 arcs rebaixats de 14 m de llum, de traçat recte, amb pilars i tallamars simètrics. Les voltes són de formigó armat (inicialment havien de ser de maó) i la fàbrica es va fer amb pedra artificial (inicialment havia de ser de carreuó, amb paraments i estreps).

    És visible (i accessible) en poques ocasions, només quan la sequera fa baixar considerablement el nivell del pantà de la Baells; el pont de Sant Salvador és visible en més ocasions ja que es troba pràcticament a la cua de l'embassament.

    El pont de Ca l'Estragués i el de Sant Salvador foren dissenyats per primera vegada en el replanteig del traçat de la carretera Solsona a Ribes que es va fer l'any 1896 per l'enginyer Luis Ferrater. L'any 1913 la carretera enllaçava Berga amb el nucli de Pont de Rabentí. L'any 1915 es va reformar novament el projecte de carretera i les obres es van adjudicar tot seguit, començant els treballs el 2 d'octubre de 1916. Per manca de treballadors, abocats totalment a la mineria que aquells anys tenia molta feina, les obres es van aturar i no es van reprendre fins l'any 1924, amb un nou projecte reformat que afectava la configuració del pont. L'any 1925 va entrar en servei, fins l'any 1975 quan es va haver de construir la nova carretera C-1411 ja que el traçat anterior quedava totalment afectat per l'embassament de la Baells que s'estava construint en aquells moments.

    LACUESTA, R. i GONZÁLEZ, X. (2008): Ponts de la província de Barcelona: comunicacions i paisatge, Diputació de Barcelona, Barcelona.