Plàtans de l'entorn de la Font del Torrent Mal
Esparreguera

Baix Llobregat
    Riera del Torrent Mal.
    Als voltants de la font.

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Ordenança municipal no fiscal n. 41, 10-1-1997.
    Ajuntament d'Esparreguera.
    ArqueoCat SL- Josefa Huertas i Natalia Salazar

Es tracta de 7 plàtans d'uns 15 metres d'alçada ,amb una volta de canó d'entre 0,80 i 1,60 m, i una capçada de 10 m de diàmetre. De la família de les platanàcies, gènere " Platanus", espècie " Platanus x hispanica". La família de les platanàcies està constituida per un sòl genere, el platans d'ombra. Tenen fulles caduques, palmades, simples, alternes, de peciol llarg i de mida mitjana-gran, dividides en 3 o 5 lòbuls aguts i irregularment dentats. L'escorça vella, més fosca, es desprèn en plaques irregulars deixant al descobert la nova, més clara i verdosa, fet que dona al tronc un aspecte característic. Són tipiques del genere les seves inflorescències a mode de bola compacta, formades per diminutes flors unisexuals, formant un complex anomenat poliaqueni. A la vila, com a la resta del pais, domina l'espècie " Platanus x hispanica". D'origen hibrid entre el "platanus orientalis" (procedent de l'Europa Sud-oriental) i el "platanus occidentalis" ( d'origen Nord Americà). El trobem sovint a les carreteres i avingudes, resistint força bé la contaminació, a passeigs i jardins pel seu ràpid creixement, així com la densa ombra que produeix. A més, creix de forma espontània en marges de rius i torrents de tot el pais. Un fet característic d'aquest arbre és que molt freqüentment són infectats per fongs a nivell de tronc, cosa que provoca espectaculars forats a la seva fusta, molt habituals en exemplars de gran mida.

Edat estimada de 80 anys.

(1997): Càtaleg d'arbres d'interès local. Ajuntament d'Esparreguera. Inèdit.