Plàtan de la plaça Perpinyà
Granollers

Vallès Oriental
    Plaça de Perpinyà
    A la zona d'eixample de Granollers

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    XX
    BPU
    PEPHA nou Fitxa. Núm. S-16
    Ornamental
    Ajuntament de Granollers
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Es tracta d’un arbre que fa molts anys que està en declivi. Els arbres en fase senescent precisen d’una gestió del risc molt específica incompatible amb els usos actuals de la plaça. És molt probable que l’arbre vagi decaient amb el temps i no superi la propera dècada. A la propera revisió del Pla Especial es proposarà la seva descatalogació.

Plàtan que es troba situat a la plaça de Lluís Perpinyà. Fins no fa gaire n'hi havia d'altres, situats a les cantonades i al centre (CUSPINERA et alií, 2001). Actuament només queda el del centre. Es tracta d'un exemplar de l'espècie platanus hispanica.

Aquesta espècies és un arbre caducifoli corpulent, que pot atènyer fins a 40 metres d'alçada i que presenta una capçada ampla, amb una escorça de la qual es desprenen plaques irregulars de ritidoma. Les seves fulles són palmades, grosses i els fruits estan guarnits de pèls i reunits en boles sostingudes per un llarg peduncle. Les seves qualitats ombrívoles, que li ofereixen el dens fullatge de les seves branques, així com la seva rapidesa de creixement, han fet d'aquest arbre un dels més plantats en carreteres, parcs i jardins a Catalunya.

El plàtan és un tipus d'arbre extensament plantat al llarg de carreteres i passeigs pel fet de tolerar bé la contaminació atmosfèrica, ja que pot arribar a fixar a les fulles 200 kg de pols anualment. Realitza una important funció depurativa de l'aire.

Molt probablement els arbres de la plaça Lluís Perpinyà van ser plantats al segle XIX, amb posterioritat a l'any 1848, moment d'obertura de la carretera de Barcelona. El seu dens fullatge servia i serveix per donar ombra en un lloc tan transitat i ocupat els dies de mercat com aquesta plaça.

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers.