Placa Prat de la Riba

Ornamental
    Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda
    Goretti Vila i Fàbregas

La placa Prat de la Riba és una placa commemorativa amb peu de ferro per subjectar-la si es vol tenir exposada. Està inscrita per les dues cares. En ambdues cares les inscripcions són incisos. A la cara A: Escut de Catalunya i creu de Sant Jordi amb garlanda amb decoracions de motius vegetals i orla perimetral negre amb florons trilobulars. Les lletres devien estar pintades negres i el dibuix de la garlanda i l'escut en daurat i vermell.
    El text de la cara A: A la memòria del que fou seny ordenador de la vida nacional de Catalunya. Primer resident de la Mancomunitat. Es dona an aquest carrer el nom de Enric Prat de la Riba. Sta Perpétua 1r setembre 1918.
    A la cara B: No hi ha cap decoració, les lletres devien estar pintades negres, en queden alguns rastres.

Hi ha una reproducció al carrer, l'original és al fons del Museu.

La placa original que dóna nom al Carrer Prat de la Riba fou instal·lada el 1r de setembre de 1918, en homenatge al que fou primer president de la Mancomunitat de Catalunya. Organisme públic que contribuï en la recuperació nacional catalana.
    Després de la Guerra Civil, i amb la repressió de tots els símbols identificatius del nacionalisme català, el carrer passà a ser anomenat del Cardenal Gomà, i la placa fou girada i aprofitada per a gravar al revers el text següent:
    18 de Julio de 1936 - 1 de abril de 1939.
    Comunicado de la Victoria
    En el día de hoy cautivo y desarmado el Ejército Rojo, han alcanzado las tropas
    nacionales sus últimos objetivos militares. La guerra ha terminado.
    Burgos 1 abril 1939. Año de la Victoria.
    El Generalísimo Francisco Franco.
    Aquesta placa de marbre l'original de la qual es troba al Museu Municipal és reposada al seu emplaçament originari després d'haver viscut un segle trasbalsat pel transcurs de la història.
    Santa Perpètua, 11 de setembre de 1998.

Llibres de registre del fons municipal del Museu. Núm. Reg. 451.