Pintures murals de les absidioles de Sant Quirze de Pedret conservades al MNAC
Cercs

Berguedà
    Al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n. 08038 Barcelona

Element arquitectònic
    Medieval
    Pre-romànic
    Romànic
    f.XI-i.XII
    Mestre de Pedret
    Legal i física
    Decret 474/1962
    Restringit
    Científic
    Generalitat de Catalunya.
    Sara Simon Vilardaga

A l'absidiola nord o de l'Evangeli, molt mal conservada, hi trobem, a la part superior, St. Pere entronitzat portant les claus, presidint el col·legi apostòlic. Els apòstols estan asseguts, identificats per rètols. Aquesta és una exaltació de la seu de Roma, dins l'àmbit de l'Església reformada gregoriana.
    La zona inferior, separada per una greca, és decorada amb uns cortinatges.
    A l'absidiola sud o de l'Epístola, es representa la paràbola de les Verges fàtues i les Verges prudents (segons l'evangeli de St. Mateu, XXV), sobre el Judici Final, amb les ànimes escollides i les condemnades. A l'esquerra de la finestra central, les Verges prudents seuen a la taula amb Crist, amb nimbe i corona i amb les làmpades a la mà, mentre que a la dreta les Verges nècies, amb unes llànties d'oli buides, queden fora del banquet. A la dreta de la composició trobem una al·legoria de l'Església personificada, composta per una figura femenina coronada i nimbada que sosté una vara amb una mà i beneeix amb l'altra. Al seu costat, un personatge assegut escrivint s'identifica amb l'evangelista Mateu.
    A la zona de la cúpula hi ha una màndorla que envolta una imatge entronitzada de la Mare i el Nen. El seu mal estat de conservació no permet fer-ne una descripció acurada.
    La part inferior fins al brancals de l'arc d'accés, està decorada amb greca i cortinatges.

Actualment els frescos originals, arrencats el 1.922, es conserven al MNAC (col·locats sobre tela). Els números de catàleg corresponents són: 022991-SUB (frescos absiola nord) i 015973-CJT (frescos absidiola sud) .
    In situ trobem en ambdues absidioles les respectives reproduccions de les pintures seguint criteris diferenciats.

Possiblement de finals del segle XI, emmarcades dins la reforma gregoriana. Pel que fa a les pintures de les absidioles de Sant Quirze de Pedret es va conèixer la seva existència l'any 1887. El 1922 van ser arrencades de l'església i traslladades al Museu Nacional d'Art de Catalunya, on actualment són exposades a les sales del Museu. Pel que fa a les pintures de l'absis central descrites en altres fitxes, incloent les del cavaller i l'Orant, van ser traslladades al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, on també es poden visitar a la corresponent sala d'exposicions.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv.9. Ajuntament de Cercs.
    SERRA, Rosa. (et al.) (1991). Guia d'Art del Berguedà. Ed. Consell Comarcal del Berguedà i Patronat del Centre d'Estudis del Berguedà, Berga.
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà, Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VV.AA. (1990): Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'Art Romànic i Gòtic. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    VVAA. (1994): Catalunya Romànica. I. Introducció a l'estudi de l'art romànic català. Fons d'art romànic català al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    VVAA. (1998): Catalunya Romànica. XXVII. Visió de síntesi. Restauracions i noves troballes. Bibliografia. Índexs generals. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona.
    WATSON AL-HAMDANI, B. (2013): Els Frescos de Pedret: en el context europeu i mediterrani. Editorial Edicions Saragossa.