PEIN Valls del Sió-Llobregós
Castellfollit de Riubregós

Anoia
    Franja central del terme
    Franja muntanyosa al sud del nucli urbà.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Xarxa natura 2000
    Natura 2000
    Àrea especial de conservació
    PEIN Valls del Sió-Llobregós
    Productiu
    Diversos propietaris, tant públics com privats
    Xavier Bermúdez López

Zona d'interès natural inclosa en el PEIN Valls del Sió-Llobregós, que agrupa espais de les comarques de la Noguera, l'Urgell, la Segarra i l'Anoia (amb Castellfollit de Riubregós com a únic municipi integrat). Dins el terme de Castellfollit de Riubregós ocupa una franja de 463,11Has (un 17,66% del terme) situada entre el curs del Llobregós i la Serra de Cascats. Aquesta zona està formada geològicament per materials guixencs que afloren en el nucli erosionat de l'anticlinal de Sanaüja i Ponts. Marcats per aquest substrat, l'ús del sòl compagina terrenys de cultiu dispersos amb zones boscoses i de matollar on també hi ha espais de vegetació gipsícola, com les timonedes gipsícoles continentals de gatunyes (Ononis tridentata) i trincoles (Gypsophyla hispanica), així com el romaní blanc (Helianthemum esquamatum). A les solanes, on desapareixen els guixos, hi ha freqüents matollars calcícoles de romaní o petits fragments de carrascars i, a les obagues, es formen rouredes de roure de fulla petita (Quercus faginea). Pel que fa a la fauna, és una bona zona de dispersió de joves d'àguila cuabarrada (Hieraaetus fasciatus). També hi ha ocells esteparis com el sisó (Tetrax tetrax), així com el gaig blau (Coracias garrulus).