Pedrera del Coll de Portella
Monistrol de Calders

Moianès
    a la serra que s'aixeca al sud-est del nucli de Monistrol de Calders.
    en una àrea propera i aproximada entre la capella de Sant Pere Màrtir i la masia del Bosc.

Obra civil
    XIX-XX
    Regular
    les restes de la pedrera estan mig amagades entre la vegetació que hi ha anat creixent, tot i que les seccions de tall de la roca són visibles.
    Difícil
    Sense ús
    08127A005001690000EO
    Sara Simon Vilardaga

Es tracta d'una pedrera de pedra sorrenca de molt bona qualitat amb diferents frons d'explotació, almenys cinc, tots de poca grandària. L'àrea d'extracció és identificable, podent observar alguns dels dels talls verticals resultat de l'explotació, així com les marques de tasconeres, forats per les barrines o fins i tot algun bloc de pedra escairat. La majoria dels fronts queden situats més en el vessant que obra cap a llevant, tot i que també n'hi ha almenys un, en un extrem d'un petit altiplà.

La pedrera estava ubicada en una zona que degut a la pròpia orografia del terreny, dificultava les tasques de treball i transport del material.
    L'emplaçament de la pedrera és en una zona que té molt bon domini visual sobre el nucli de Monistrol de Calders i en conjunt, amb bones vistes vers la zona de llevant.

Es considera que és la pedrera que s'ha explotat de més antic al terme de Monistrol de Calders. D'aquesta explotació consta que en va sortir la pedra per construir l'església parroquial de Sant Feliu de Monistrol de Calders (en la bibliografia no es concreta si la pedra era per la primera església medieval, per les importants obres del segle XVIII o per alguna de les actuacions del segle XIX, com la construcció de la capella fonda). Posteriorment, als anys 40 del segle XX es va tornar a posar en funcionament, sembla que per un període d'uns cinc anys, entre el 1947 i el 1952 per part de Joan Jornet, qui havia estat explotant junt amb el seu germà Pere la propera pedrera de Mussarra; l'empresa de Joan Jornet va esdevenir la que més activitat va tenir al municipi, tenint en explotació diverses pedreres del municipi.

-ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions.