Pedrera del camí de la font Sunyera
Santa Maria de Martorelles

Vallès Oriental
    Vall del torrent de la font Sunyera-Camí de Tiana per la Romaguera, 08106
    Al sud-est del nucli urbà, al final del carrer de la font Sunyera, uns 100m més endavant

Obra civil
    Dolent
    Coberta de vegetació i amb algun esllavissament.
    Sense ús
    Ref. Cad.: 08256A00500022
    Adriana Geladó Prat

Pedrera situada al sud-est del nucli urbà, a uns 100 metres del final del carrer de la font Sunyera, al marge esquerre del camí, just en un encreuament amb un corriol que porta a uns horts. Consisteix en una foia o conca d'erosió allargassada d'uns 70 metres d'alçada, amb uns 80 metres d'amplada màxima i 140 metres de longitud respecte el camí. La seva planta còncava li ve donada per la mateixa acció d'extreure la pedra, la qual consisteix en granit procedent dels massissos hercinians. En l'actualitat, la pedrera es troba en mal estat de conservació, amb abundant vegetació que cobreix la zona (arbusts, matolls i arbres) i algunes esllavissades en el terreny.

A uns 50 metres al nord es situa l'edifici anomenat de les Tolves, des d'on es carregava la pedra.

De la mateixa manera que a la resta d'explotacions, molta gent del poble treballava en aquesta pedrera. L'alcalde de Santa Maria de Martorelles Antoni Calvet i Armengol (1934-1936) hi treballà de picapedrer, entre d'altres. Pel que fa al tipus de pedra que caracteritza el terme municipal, cal dir que són granodiorites força homogènies, amb una textura granuda i constituïdes per plagiòclasi (mineral predominant), quars, feldspat potàssic i biotita.

DOPEC; GMG (2014). "Memòria. Annex 2: Dictamen geològic". Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Santa Maria de Martorelles (document en fase d'aprovació definitiva). [Inèdit]. ESBERT, Rosa Maria (1975). "Características mecánicas del granito de Santa Maria de Martorelles (Barcelona)". Acta Geológica Hispánica, t. X, nº 1, p. 29-33. Informació oral del sr. Josep Marín (entrevista: 15-01-2016).