Palau Falguera. Saló dels Àustries

Modern
    XVIII
    BCIL 19/10/1988
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    19122 (Palau)
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat - 0216901DF2801E
    CENTRE D'ESTUDIS COMARCALS DEL BAIX LLOBREGAT

Sala de mitjanes dimensions i de planta rectangular. El saló dels Àustries és la sala principal del palau. Té sis portes d'accés enfrontades dos a dos: una des de la gran terrassa que dóna al jardí; l'altra des del hall interior que condueix a les escales; i dues més a cadascuna de les parets laterals que comuniquen amb les sales contigües.
    Parets i sostre estan profusament decorats amb pintures realitzades a finals del segle XVIII o principis del XIX. La part inferior de les parets de la sala està decorada amb un sòcol pintat que representa un entramat de marqueteria. L'alçada de les parets es decora amb representacions de passatges bíblics (Jonàs i la Balena, Jesús guarint un cec, etc) que es troben bàsicament sobre les portes d'accés i representacions de formes geomètriques i arquitectòniques, com columnes amb capitells. Hi ha un predomini clar dels tons ocres, grisos i daurats. El conjunt mostra un cert “horror vacui”. Actualment els llenços de paret que resten sense decorar corresponien a espais on s'ubicaven tapissos. El terra és encara ara el parquet original.

La sala, tal com la veiem avui dia, sembla fruit d'alguna reforma duta a terme a finals del segle XVIII o principis del XIX, i és significativa, tant pel seu nom com per la seva decoració, del que anava agafant el palau en la vida social de la noblesa del moment i de la voluntat dels seus propietaris de dotar-lo d'un caràcter senyorial.. Avui dia la sala té un ús social i, com la resta del conjunt, és propietat de l'Ajuntament. . S'hi fan actes culturals i s'hi celebren casaments.

- RETUERTA I JIMÉNEZ, M. Luz; SAMMARTÍ I ROSET, Carme (dir.). Sant Feliu de Llobregat. Identitat i història. Sant Feliu de Llobregat: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 2002. 365 p.
    - RETUERTA I JIMÉNEZ, M. Luz; SAmmARTÍ I ROSET, Carme (dir.). El Palau Falguera. Pagesos, mercaders i nobles a Sant Feliu de Llobregat. Segles XVII-XX. Sant Feliu de Llobregat: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 1999. 114 p.
    - TORRES, Milagros. El palau Falguera. Sant Feliu de Llobregat. Sant Feliu de Llobregat: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat i Diputació de Barcelona. 11p.
    - "Palau Falguera: una parte de la historia de nuestra ciudad". El Butlletí. Núm. 365 (Sant Feliu de Llobregat, març 1995). Edició especial.