Necròpolis de l'església vella
Rellinars
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
La documentació relacionada amb la troballa de tombes antropomorfes en el marc de l' de Sant Pere i Sant Fermí de Rellinars és gairebé nul·la. Bolós (1982) cita a Salvador Alavedra, ja que va treballar a l'àrea exterior de l'absis de l'església preromànica i al nord i a l'est de la romànica (GARCIA, M. Gemma i MORO, Antonio: 1997). Jordi Bolós i Montserrat Pagès (1982) fa referència a la mateixa cita bibliogràfica de Salvador Alavedra: "vora l' de Sant Pere i Sant Fermí, encinglerada, a tocar de la riera, hi ha una tomba antropomorfa". Però no sabem si se'n van trobar d'altres, ni se'n fa cap descripció.
En el web de l'arxiu municipal de Terrassa cita les següents intervencions arqueològiques:
1976 de Rellinars (terme de Rellinars) - Direcció: Enric Santmartí, Eduard Ripoll i Salvador Alavedra: Excavació interior església romànica i exterior, tombes antropomorfes
1976 Església Vella de Rellinars (terme de Rellinars) - Direcció: Eduard Ripoll, Enric Santmartí i Eulàlia Morral: Excavació interior església romànica i exterior.
De moment, no s'ha pogut trobar la cita original de Salvador Alavedra, per incompleta o perquè no està ben citada. Tampoc s'ha trobat cap informació i/o documentació que en faci referència.
Història
Les pintures murals es van arrencar l'any 1961. El mateix any, els amics dels Museus de Barcelona en van fer donació al Museu de Terrassa.
Des de l'any 1965 es van dur a terme diverses intervencions al conjunt, bàsicament dirigides a la restauració i la consolidació de l'edifici, esfondrat parcialment el desembre de l'any 1963.
M. Gemma Garcia i Antonio Moro (1997), publiquen els resultats de la intervenció a l'església, dirigida per la pròpia M. Gemma Garcia, i la participació d'Eva Ferran, Antonio Moro, Joan Piera i Glòria Soler. Consistí en tasques de sanejament, que no es detallen, realitzades a petició del Museu de Terrassa i sota la supervisió del Servei d'Arqueologia del departament de Cultura de la Generalitat.
Hi podem llegir: "L'Ajuntament de Terrassa, com a propietari del monument des de l'any 1965, va signar un conveni l'agost de 1994 amb l'Ajuntament de Rellinars. Amb aquest conveni l'església de Sant Pere i Sant Fermí de Rellinars, també coneguda com a Església Vella, es cedia per un període inicial de 30 anys a aquest últim, que assumeix a partir d'aquest moment el manteniment, la difusió, l'ús cultural i la conservació del monument. Aquest fet va comportar l'elaboració d'una primera intervenció de sanejament d'algunes zones del monument".
Bibliografia
BOLOS, Jordi i PAGÈS, Montserrat ( 1982). Les sepultures excavades a la roca; dins Necròpolis i sepultures medievals de Catalunya. Acta/medievalia. Annex 1. pp 59-102. Departament d'història Medieval. Institut d'Història Medieval. Facultat de Geografia i Història Universitat de Barcelona. Pedralbes - Barcelona
GARCIA, M. Gemma; MORO, Antonio (1997). Noves aportacions a la periodització de l'Església Vella de Rellinars, dins Terme, revista d´història, núm. 12 del mes de novembre, p. 15-17. Arxiu Històric - Centre d'Estudis Històrics de Terrassa.
https://arxiumunicipal.terrassa.cat/afons.php?id_menu=67
http://joaquimverdaguer.blogspot.com/2018/05/del-kilometre-167-de-terra…