Lauda votiva de l'església vella Rellinars

Vallès Occidental
    Església vella de Sant Pere i Sant Fermí

Patrimoni moble
    Objecte
    Romà
    Antic
    II-III dC
    Regular
    No conserva la motllura de coronament. També té el costat esquerre deteriorat, possiblement per adequar-la a la nova ubicació.
    Legal i física
    BCIL - C
    Restringit
    Científic
    Museu de Terrassa (carrer Font Vella, 28 - 08221 - Terrassa)
    Jordi Montlló i Laura Bosch

Ara o lauda votiva de gres (115 x 49,5 x 42 cm) d'època romana amb una inscripció dedicada al déu Herotoragus, que va ser reaprofitada com a element constructiu den un mur de l'Església Vella de Sant Pere i Sant Fermí. La base està tallada en tres dels seus quatre costats. La cara frontal està malmesa. A la part superior hi ha un "focus". La transcripció segons Fabre (1981) diu "Al déu Herotoragus, Màrcia Pietas de bon grat curà d'erigir aquest monument".

Es pot veure a l'exposició permanent del Museu de Terrassa, al castell de la Cartoixa; inventariada amb el número de registre 2174.

El nom del déu al que està dedicada aquesta lauda votiva és una clara pervivència de la religiositat ibèrica en plena època romana.

AJUNTAMENT DE RELLINARS (2014). Catàleg de béns a protegir; dins Pla d'Ordenació Urbanística Municipal.
    FABRE, Georges et alii (1981). Epigrafia romana de Terrassa. Terrassa: Junta Municipal de Museus i Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 13-16.
    MASAGUÉ, Josep M. (1997). Sant Pere i Sant Fermí de Rellinars; dins XVIII Ronda Vallesana. Unió Excursionista Sabadell, pp. 85 - 92.
    MORENO ALBAREDA, M. Dolors (1986). Rellinars. Rellinars: Patronat Local de la Vellesa de Rellinars.
    PLADEVALL, Antoni et alii (1991). Sant Pere i Sant Fermí de Rellinars, dins Catalunya Romànica, XVIII (El Vallès Occidental. El Vallès Oriental), pp. 136-140. Fundació Enciclopèdia Catalana. Barcelona.