Monument a Manuel Milà i Fontanals

Any
    1912
    Enric Monserdà i Vidal, Manuel Fuxà i Eusebi Arnau
    Pla Especial i Catàleg del Patrimoni 1988 (BCIL)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si:IPA 5029
    Ornamental
    Ajuntament de Vilafranca del Penedès (C. de la Cort, 14).
    Jordi Montlló Bolart

Monument excent que consta d'un pedestal de secció en creu, amb la base motllurada, ornamentació i escut. A la part central s'aixeca una columna jònica coronada amb l'Àngel de la Fama, portador en mà d'una palma, i en l'altra d'una Venus de Milo sobre una bola del món.
    Als laterals del pedestal, hi ha escultures de cos sencer d'una pubilla portant un llaüt i un guerrer amb una arpa; sostenint entre tots dos una arpa. A la part frontal hi ha el bust de Manuel Milà i Fontanals.
    El monument descansa sobre una base circular de tres esglaons.
    Hi ha una inscripció en el suport de pedra del bust de Milà i Fontanals que diu: "A M. MILÀ I FONTANALS, IV DE MAIG MDCCCXVIII" i "JULIOL MDCCCLXXXIV". També hi ha una placa de bronze a la part posterior de la columna amb la inscripció: "Estética - La poesía heroico-popular - Romancerillo catalàn - los trovadores en España - Lo Pros Bernat". Fragment de "La cançó del Pros Bernat".

Una comissió juntament amb l'arquitecte Josep Pijoan i Soteras estudià un lloc per ubicar-hi un monument dedicat a Milà i Fontanals. El mes de maig de 1908 es va posar la primera pedra. El setmanari Cu-cut publicà una maqueta d'un projecte de Josep Pijoan, no realitzat. Pel novembre es convoca un concurs públic per escollir el millor projecte. Els guanyadors són el decorador Enric Monserdà i Vidal i els escultors Manuel Fuxà i Leal i Eusebi Arnau i Mascort. L'any 1912 s'inaugura oficialment.

BENACH i TORRENTS, Manuel (1935). "Una guía artística y monumental de Vilafranca del Penedès", dins Quaderns il·lustrats. Impremta Esteve. Vilafranca del Penedès, agost de 1935.
    BENACH i TORRENTS, Manuel (1977). "Els vilafranquins del segle XX", dins Notes per a la història local. Edició de l'autor.
    JARDÍ, Enric (1980). El novecentismo catalán. Ed. Aymà. Barcelona.
    ROSSELLÓ i RAVENTÓS, Joan (1982). Vilafranca del Penedès, dins l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Barcelona.
    ROSSELLÓ i RAVENTÓS, Joan (1986). L'Alt Penedès, dins l'Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya, vol. 2. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, pp. 208-248.
    ROSSELLÓ i RAVENTÓS, Joan i altres (1986). Pla especial i catàleg del patrimoni històric, artístic i ambiental de Vilafranca del Penedès. Inèdit.
    ROSSELLÓ, Joan et alii (1992). Vilafranca del Penedès a través de la seva arquitectura. La ciutat que ens ha arribat. Ajuntament de Vilafranca i Caixa Penedès.