Monòlit del Pou de la Font del Poal

Ornamental
    08142A010000870000HT
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Fita de pedra en una de les cares hi ha el següent text inscrit: A.I -Ajuntament d'Igualada- . Font del Poal 1791. Rtda -Restaurada- 1954. També hi ha els escuts d'Igualada a la part superior, sota de les inicials A.I. i monograma catòlic de Maria (MA). A la part posterior apareix un monograma de Crist, un Crismó El Crismó (del llatí Christi Monogramma); esta format per les dues letres X (khi) i Ρ (ro) superposades. És una abreviació del terme grec ΧΡΙΣΤΟΣ (que en llatí donà Christus, -i; Crist) que significa "l'ungit". Sota hi ha el text: "Sota aquesta neix aigua que DÉU n´hi dó."
    A pocs metres localitzem una de les boques de respiració de l'aqüeducte de l'Espelt i per on en el moment de la seva construcció es retirava la terra. Aquestes boques les podem trobar al llarg de tot el seu recorregut.

L'any 1954 l'Ajuntament d'Igualada va instal·lar aquesta fita en l'indret on s'origina l'aqüeducte de l'Espelt, tot recordant com el 29 de setembre de 1790, després de repetides instàncies dels regidors d'Igualada, preocupats per l'escassetat d'aigües potables per a l'abastament de la població, Fra Climent de Sant Martí, llec caputxí va presentar a l'Ajuntament d'Igualada un informe detallat sobre les aigües que necessitava la població d'Igualada i que caldria reunir els cabals de tres fonts del terme d'Òdena: torrent i font de Mas Arnau, torrent i font del mas Pons i font del Poal. El pla fou aprovat el 1791. Anys després, el 1821, es va construir un aqüeducte que porta l'aigua des d'aquesta font del Poal fins a l'Enxub d'Igualada.

MARTÍ I FIGUERAS, Joan (1974): "L'aqüeducte de l'Espelt", Miscel·lànea Aqualatensia, 2, Centre d'Estudis Comarcals d'Igualada, Igualada, p.199-229.
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1995): "L'Espelt: Origen i Evolució", Miscellanea Aqualatensia VII, Ajuntament d'Igualada i Centre d'Estudis Comarcals d'Igualada, Igualada, pp. 185-213.