Molí del Ribalta de Dalt Aguilar de Segarra

Bages
A prop del límit municipal amb Sant Pere Sallavinera, al costat de la carretera N-141b
100 m a l'est de l'aiguabarreig de la Riera de Sant Pere i la Riera de Rajadell

Edifici
Popular
XVIII
Genís Garriga
Legal
BCIL Catàleg, 20
Sí IPA 16149
Residencial
08002A008000030000UO
Xavier Bermúdez, iPAT Serveis Culturals

Edifici de planta quadrangular amb edificacions auxiliars annexes.
La façana principal de l'edifici originari està orientada a migdia, i presenta planta baixa primer pis i golfes. A la planta baixa hi ha 3 portes: la central rematada amb un arc rebaixat i les dues laterals adintellades. Es dóna el cas que dues d'elles tenen inscripcions: a la clau de l'arc hi ha, dins d'un cartutx molt florit, una creu i l'any 1788; a la llinda de l'esquerra, també hi ha (amb un format més simple) la data 1788.
Al primer pis hi ha 3 finestres de forma rectangular i amb ampit. A la llinda de la central, emmarcada dins un requadre, hi ha la inscripció "AVA MARIA PURISIMA / SINPECAT ES CONCEBIDA / RAMON RIBALTA A / FET FER LA PRESEN OBRA / PER GENÍS GARRIGA / MESTRE DECASAS 1790". Entre la finestra de l'esquerra i la central, a un nivell més baix, hi ha un pròtom identificable amb un cérvol o una cabra. Al pis superior hi ha 3 finestres rectangulars, que donen a un espai sota la coberta de dues aigües.
L'aparell de tot l'edifici és de grans carreus, ben treballats, amb morter segellant-ne les juntes.
L'edifici té dependències soterrànies vinculades amb la part productiva del molí (impulsat per la força motriu de l'aigua de la bassa, feta amb carreus de pedra, que hi ha just al nord de l'edifici), al funcionament del qual també es dedicava la planta baixa. La resta de pisos tenia funcions residencials.

A la mateixa zona es té constància de l'existència d'un molí des del segle XIV.