Molí del Mig o d'en Cirera Casserres

Berguedà
    Al sud del terme municipal
    A la Riera de Merola, prop de Cal Cirera.

Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Dolent
    Enrunat.
    Si, IPIC 14-19
    Sense ús
    08048A01100026
    Jordi Montlló Bolart

Molí fariner construït possiblement en el segle XVIII del que només se'n conserva la bassa i la construcció que aixoplugava moles i rodet. És de planta rectangular i la coberta és de teules àrabs a dues aigües amb el carener perpendicular a la façana principal.
    La bassa està feta de carreus units amb morter de calç. A uns 100 metres remuntant la riera encara s'observa el salt d'aigua de la resclosa que serveix per desviar l'aigua fins la bassa del molí del mig que mentre baixa la riera es manté plena.

Va funcionar fins a principis del segle XIX.
    L'entorn de la bassa és una zona de cria de granotes i per tant un bioindicador de la qualitat de l'aigua i del seu entorn.

No es coneixen notícies documentals, que juntament amb els altres dos molins, el del dalt i el de baix també es coneixen amb el nom de Molins d'en Cirera. Aquesta masia es documenta des del segle XVI i era l'antiga propietària d'aquests molins, que d'altra banda, són els únics de la Riera de Merola.
    Consta en el mapa encarregat pel Servei Geogràfic de la Mancomunitat de Catalunya de l'any 1923, amb el nom de "Molino del Medio".

AJUNTAMENT DE CASSERRES (2011). Pla Especial Urbanístic del Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable. Casserres (Berguedà).
    PRAT, Àngel (1978). Notícies històriques de la família Vilardaga de Sagàs. Sagàs.
    SERRA, R. i SELLÉS, C. (1997). El Berguedà. Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica. Terrassa.