Molí del camí de Vallcàrquera
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Vall de Vallcàrquera
    Camí de Vallcàrquera. Revolt abans d'arribar al molí de can Xicola.

4619662
    Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Regular
    Tot aquest conjunt es troba cobert per abundant vegetació i força malmès, fet que en dificulta la identificació.
    Difícil
    Sense ús
    Ref. cad.:004A00140
    Anna M. Gómez Bach

Edifici en ruïnes que conserva algunes estructures dempeus. De les restes conservades s'intueix una planta baixa i dos pisos. La coberta es troba totalment desapareguda, tot i que aquesta segurament era a doble vessant, i orientada d'est a oest. La fàbrica de l'estructura està feta amb murs de pedra irregular, de mides diverses i ben desbastades, lligada amb morter i fang; i amb les cantonades diferenciades. Queden dempeus les murs nord i est i part del carcaval. S'observa un tram afegit a l'est, gairebé el doble de la resta de l'edifici; també hi ha un cos afegit a l'oest. S'observa una petita finestra amb brancals de pedra.

A sobre aquest edifici es conserva una estructura semi circular que podria correspondre a la bassa del molí. A l'altra banda de la riera també es documenten estructures isolades, tant feixes com estructures associades a l'aprofitament dels recursos hidràulics.

A Vallcàrquera es documenta la prsència de molins des del segle XI, amb tot no serà fins a l'època moderna que la Riera de Vallcàrquera presentarà una explotació intensiva dels seus recursos hidràulis. lSegons Madoz, P: "La fertiliza la riera del Congost que cruza el valle intermedio de las dos parroquias por el Figaró, cerca del cuál tiene un puente en el camino real de Barcelona a Vic. También discurren por él varios torrentes y arroyos. Además de los caminos vecindales hay la carretera que conduce a Vic y todos estan intransitables. El correo se recibe de este ultimo punto y de la cabeza de partido por medio de balijero diariamente. Produción de trigo, legumbres, vino, aceite, patatas, cria ganado cabrio y cerda, caza de conejo, liebre y perdiz. Dos molinos de harina, dos prensas para extraer vino y aceite. Población de 85 vecinos, 427 almas".

OLIVER, J. 2000. Història de Figaró-Montmany. Vol. 1: Figaró abans de ser-ho, Ajuntament de Figaró-Montmany.