Molí de vent de Fontanelles
Santa Eugènia de Berga

Osona
    Sant Marc
    A tocar de la carretera que porta a Cal Rei de Fontanelles. 08507 Santa Eugènia de Berga.

Element arquitectònic
    XIX-XX
    Sense ús
    Ref. cad.: 002A00009
    Anna M. Gómez Bach

El molí que té un 10 m d'alçada i una amplada de 1'9 m i llargada de 2'15 m ,està bastit amb maons massissos units amb morter de calç. La única obertura la forma una porta rectangular de 1'80 alçada i 80 amplada,. A la part posterior hi ha un respirador que fa de coronament. Per sobre passa la carretera que porta de Fontanelles a cal Rei, a tocar hi ha la font de Fontanelles, un canal i una bassa. Per sobre queden uns arbres, paratge on hi anava la canalla a berenar. L'accés és fàcil, ja que es pot fer des de la mateixa carretera a peu, tot i quedar a un nivell inferior. En estar en desús, la part superior està coberta per vegetació. A l'interior, en un xamfrà hi ha escala feta de trenta barilles de ferro a mode de graons que permet accedir a la part superior de la construcció. Entre les barilles hi ha una distància de 45 cm. Seguint la carretera es pot accedir a Calldetenes i a Sant Marc.

La seva finalitat era fer pujar l'aigua des del pou i des d'aquí cap a Fontanelles per a un ús domèstic. Amb el temps s'instal·là un motor, amb el que el molí quedà en desús.

DALMAU, A. (2001). Inventari d'elements patrimonials del Municipi de Santa Eugènia de Berga. Ajuntament de Santa Eugènia. Inèdit.