Masia del carrer de l'Església, 39
Caldes d'Estrac

Maresme
    Carrer de l'Església, 39 (08393 Caldes d'Estrac)
    Des de l'estació de tren, pujant pel carrer de La Riera, trencant a mà esquerra.

Edifici
    Modern
    XVII
    Estructura, coberta, façana i conjunt en bon estat.
    nº30 de la Normativa del Pla Gral. Municipal
    Residencial
    Ref. cad.: 010A00024
    Octavi Mallorquí Vicens

Masia antiga molt transformada. La finca és d'aspecte allargassat i està clarament condicionada pel desnivell del terreny. L'edificació consta de planta baixa i dues plantes. La façana principal és la de llevant. La porta presenta marc de pedra i sòcol antic, a més de grans carreus cantoners. Per accedir-hi cal primer pujar un tram d'escales situant-nos, doncs, a l'alçada del primer pis. Al costat d'aquesta porta principal també hi ha un accés al jardí de la finca. Aquest accés consisteix en una porta de reixa encabida en un arc apuntat i una petita coberta de teulada. La reixa està decorada en la seva part superior amb les quatre barres. Si ens tornem a fixar en la façana principal trobarem una finestra quadrada, reixada, i en el pis superior tres finestres del mateix estil senzill amb un sobresortint de pedra. Al capdamunt, centrada, hi ha la teulada a dues aigües amb el carener perpendicular a la porta principal. Als costats s'allarga el terrat, que presenta una senzilla barana de ferro de forma circular. Encara a la façana trobem un fanal de mig cos de principis de segle XX. La façana nord que dóna al carrer de La Riera destaca per tractar-se d'un mur baix, reixat i amb unes altes columnes de totxana.
    Al sòcol d'aquest mur, que dóna precisament enfront de l'Ajuntament, hi ha una llosa de pedra amb la següent inscripció: "Vas, de, Pera Gili mariner i dels seus 1629". Per la seva singularitat en parlarem més endavant. A la façana posterior, que és del tot allargada fins a topar amb la roca en la qual s'enclava l'església, trobem que a nivell de carrer hi ha un accés per a vehicles, i al seu damunt unes columnes de rajola com les ja citades emmarcades en arcs apuntats i teulada. Al primer pis veiem fins a sis finestres de poc interès que han estat aprofitades en les successives reformes viscudes per la casa, i al pis superior dues finestres més i un balcó amb barana senzilla. A més a més, podem observar a nivell de terrat uns dipòsits d'aigua. Ja a l'interior de la finca trobem dos elements remarcables: una porxada sostinguda sobre quatre columnes de totxanes que dóna al jardí interior, on hi ha plantes variades i un llimoner; i l'escala exterior de ferro que cal utilitzar per poder pujar al terrat.

Sòl urbà. Sistema d'equipaments i dotacions públiques. Inventariada amb el núm. 30 per l'article 55 de la Normativa del Pla General de l'Ajuntament de Caldes d'Estrac. A pocs metres de la casa es troba la petita capella que, segons la tradició, marca el lloc exacte on va ser trobada la imatge de la Mare de Déu del Remei. Durant anys, la família d'aquesta casa s'ha encarregat de vetllar pel manteniment de la capelleta.

Aquesta és una de les edificacions més antigues de la vila que tot i les transformacions viscudes encara es manté en peus. Els seus orígens ens situen en el segle XVII, i la seva existència està molt relacionada amb la capelleta de la Mare de Déu trobada que està a tocar de la masia.

CARNÉ I CABRÉ, J.(1995). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic. Document Refós. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.