Mas Cerdà (El Cerdà de la Garga)
Centelles

Osona
    Mas Cerdà
    A 3.500 metres del km 14 de la C-1413

Edifici
    Modern
    XVI-XX
    Es desconeix
    BCIL (PEPCHC 4-5-1995)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC núm. 8
    Residencial
    08066A005000110000UO
    Jordi Petit Gil

Conjunt tancat on a més del mas hi ha tres edificis més, tots ells entorn a un pati. L'edifici central és un gran casal de planta quadrada amb planta baixa i dos pisos. La coberta és de teula aràbiga a dos vessants. Totes les cantoneres són de pedra treballada. A la façana principal destaca un portal adovellat datat de l'any 1773, on a banda i banda una mica més elevat hi ha 2 esgrafiats (mal conservats) també de la mateixa època i un rellotge de sol. Damunt del portal hi ha un balcó amb pedra treballada.

És una mostra única de la gran masia catalana voltada de masoveries que assolí el seu esplendor al segle XVIII.
    Al seu interior hi ha una llar de foc del segle XVIII, una alcova i forn amb peces de ceràmica .

El Cerdà de la Garga és un mas documentat des de 1160. L'edifici actual és del segle XVI, ampliat el 1750 i tornat a ampliar al segle XIX. L'any 1815 hi nasqué Ildefons Cerdà Sunyer que l'heretà l'any 1850. S'hi havia arribat a allotjar en Jaume Balmes. A la meitat del segle XIX es va edificà un capella annexa a la qual el propi Cerdà hi realitzà algunes reformes i que fou destruïda en 1936. L'any 1890 la masia va passar al duc de Solferino que va treure dues finestres gòtiques que tenia la casa al primer pis.

- SURINYACH I PLA, Miquel. (1994). Pla especial de protecció del centre històric i dels elements d'interès del terme municipal de Centelles. Centelles.
    - PLADEVALL, Antoni (1987). Centelles. Aproximació a la seva història. Ajuntament de Vic.
    - PLADEVALL, Antoni (1981). Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Osona. Fundació Enciclopèdia Catalana.
    - Fitxa de Patrimoni Arqueològic i Arquitectònic de Centelles. Servei d'Arqueologia i Paleontologia de Catalunya.