Llegenda del castell de Guardiola

Simbòlic
    Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola
    María del Agua Cortés Elía. OPC

El castell de Guardiola antigament es trobava dins el terme de Cerdanyola i la llegenda ha estat molt vinculada als habitants dels dos municipis, Sant Julià de Cerdanyola i Guardiola de Berguedà.
    La llegenda la va recollir Joan Amades, dius que feia temps que els moros assetjaven el castell de Guardiola i que els cristians, que es mantenien tancats a l'interior, no sabien com desfer-se'n. Dins el castell hi havia una mula que ventava guitzes cada vegada que passava algú per la seva vora, i van tenir la idea de posar l'animal ben ple de coets i focs petadors que llencessin guspires i foc, i enviar-lo un vespre muntanya avall, al camp ocupat pels moros. Una nit, engegaren la mula i els moros van fugir.

AMADES, J. (1950) Folklore de Catalunya. Ed Selecta.
    DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.