Llegenda de la font de la Baronessa Tavèrnoles

Popular
    Simbòlic
    Virgínia Cepero González

Segons la llegenda, el baró de Savassona, abans de marxar a Terra Santa a participar en les Creuades, va demanar al seu millor criat que cuidés i vigilés a la seva bella esposa durant la seva absència.
    El baró va marxar, va anar passant el temps i la baronessa i el criat, que estaven sempre junts, es van enamorar. Els amants vigilaven des de la font la pujada al castell pel Roc del Llum, per si tornava el baró.
    Finalment, el baró va tornar però, com era molt desconfiat, en comptes de prendre el camí del Roc del Llum, va prendre el camí de can Janot. Va aparèixer de sobte per sobre la font, va sorprendre als amants i allà mateix els va matar.
    Diuen que les nits de lluna plena, des d'aquest indret, i únicament els homes als que les seves dones els hi han estat infidels, quan miren la lluna, poden veure la imatge de la baronessa acompanyada del seu amant.

COLOMER COLOMER, J. (2008). "Misteris de casa nostra". La Rella, núm. 13. Tavèrnoles: Ajuntament de Tavèrnoles, p.7.
    BERENGUER VALLADOLID, J. (2006). "Casa per casa: el castell de Savassona". La Rella, núm. 8. Tavèrnoles: Ajuntament de Tavèrnoles, p.6.