La cadira d'en Galceran
Santa Maria de Merlès

Berguedà
    Sector est del terme municipal
    A 1250 metres de la carretera C-154, punt quilomètric 32'450.

42.02087
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Simbòlic
    Ref. cad.: 005A00001
    Jordi Compte i Marta Homs

La Cadira d'en Galceran està situada en la carena que separa la vall de Merlès de l'altiplà sobre el que es troba el poble de Prats de Lluçanès, a l'oest de la masia del Grau (en terme municipal de Lluçà) i just en el punt més alt de la carena, on hi ha la divisió entre els termes municipals de Santa Maria de Merlès i Lluçà.
    Es tracta d'una formació rocosa situada en un punt elevat, a l'extrem del qual hi ha rebaixada a la roca la forma d'una cadira, actualment força erosionada. Es creu que el cap de les tropes carlistes Josep Galceran i Escrigas l'utilitzava com a punt de vigia per a controlar els moviments de tropes en la vall de Merlès i l'àrea circumdant durant la primera guerra carlina. Actualment aquest punt ha perdut visibilitat pels arbres que han crescut per la vessant de Santa Maria de Merlès, en l'anomenada costa de Borralleras, però encara és possible divisar una gran àrea al voltant de la vall de Merlès entre el brancam.

En el llibre "Lo Lluçanès", escrit per l'excursionista Pelegrí Casades a finals del segle XIX (va ser editat per primera vegada l'any 1897) hi ha una petita referència a aquest indret: "...a l'extrem de la planura, hi ha la Cadira del Galceran, bech de roca que afecta talment l'assiento y respatller d'aquell moble. Pren aquest nom del quefe de les tropes carlistes de la guerra dita dels set anys, que acostumava a vigilar desde aquell punt estratègich tota la vall de Marlés, los plans de Sagàs, part del Bergadà, los serrats de la Guardia, de Pinós y Sant Maurici y los montanyams que dominen aquell comarca y'ls pobles d'aquella part de l'alta montanya"

CASADES, Pelegrí (1997). Lo Lluçanès. Excursions a dita comarca. Ajuntament de Prats de Lluçanès.