La bassa de les Ànimes Oristà

Osona
Sector sud del terme municipal

422001
Patrimoni immaterial
Tradició oral
Només alguns dels veïns més grans del municipi recorden la rondalla.
Obert
Simbòlic
Jordi Compte i Marta Homs

Entre la Casa Nova de Sagalés i Sant Nazari de la Garriga hi ha una bassa vora del camí, coneguda com la bassa de les Ànimes. A la primavera hi apareixia una nena vestida de primera comunió. Quan la gent d'Oristà anava a Sant Nazari en processó resant les lletanies, demanant la protecció dels conreus i que els temporals d'estiu no els malmetessin la sembrada, en arribar a vora de la bassa veien la nena vestida tota ella de blanc.

Actualment encara existeix la bassa de les Ànimes situada al costat del camí que condueix a Sant Nazari de la Garriga.

Aquesta versió, anomenada originalment "La bassa de l'Animeta", va ser recollida i transcrita per Jordi Torres i Sociats en el llibre "Por, màgica i tresors a la Catalunya interior".

TORRES Jordi (2003). Por, màgica i tresors a la Catalunya interior. Farell.