Jaciment paleontològic de Casa Nova de Puigsec
Sant Julià de Vilatorta

Osona
    La Rompuda de Puigsec
    A la zona de la Rompuda i el Serrat de les Alzines.

Patrimoni natural
    Jaciment paleontològic
    Cenozoic
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, CC.AA.: 13043.
    Diversos propietaris
    Virgínia Cepero González

La primera referència del jaciment és del Dr. Jaume Almera i Comas, l'any 1906, a la seva obra "Descripción geológica y génesis de la Plana de Vich". Aquest autor troba en l'aflorament de Puigsec una dent de Carcharodon sp. (tauró), i cita una minuciosa associació faunística d'invertebrats marins corresponents a celenterats, equínids, decàpodes, lamel·libranquis (bivalves) i gasteròpodes. En el decurs dels anys 60 del segle passat, el Dr. Lluís Via Boada, director del Museu Geològic del Seminari de Barcelona, va trobar vèrtebres i una costella del sireni prototherium. Segons el geòleg Antonio Abad García a la seva tesi doctoral (vegeu bibliografia), va localitzar al jaciment foraminífers Nummulites puigsecensis Reguant & Clavell, l'equínids Coelopleurus, el decàpode Colneptunus hungaricus Lorenthey, gasteròpodes entre els que destaca el Velates, i els lamel·libranquis Vulsella crispata Fischer, 1871, Vulsella linguiformis Leymerie, 1881, Pycnodonte pharaonum (Oppenheim, 1903), Cubitostrea plicata (Solander in Brander, 1766), Chlamys infumata (Lamark 1806) i Anomia psamatheis (BAYAN, 1873). Els últims estudis del jaciment els ha realitzat Albert Vidal, geòleg del Servei d'Arqueologia i Paleontologia (Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya), amb el que ha col·laborat Francesc Farrés Malian, expert en paleontologia de l'Eocè d'Osona. Segons Albert Vidal, els nivells geològics del jaciment són d'edat Lutecià mitjà - superior i Bartonià inferior, essent l'inferior lutecià un nivell de gresos nodulosos amb restes vegetals que corresponen a la unitat cronoestratigràfica Pegg.

És recomanable que el Catàleg de Béns d'Interès Històric, Arquitectònic i Paisatgístic del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Julià de Vilatorta inclogui aquest jaciment paleontològic.

- ABAD GARCIA, A. (2001). Paleotaxodonta y pteriomorphia del eoceno del margen sur de la depresión central catalana. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia, p. 803. - ALMERA, J. (1906). "Descripción geológica y génesis de la Plana de Vich". Memorias de la Real Academia de Ciencias y Artes de Barcelona. Tercera época. Vol V, núm. 20, p.55. - CARRASCO, J.F; FARRÉS, F. (2001). "Excepcional conservación de fases juveniles de Coelopleurus coronalis (Echinoidea) en el Eoceno de Vic (Barcelona)". Batalleria, 10, p. 37-48. Barcelona: Museu Geològic del Seminari. - GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (1990). Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya (Sant Julià de Vilatorta). - FARRÉS, F.; ALTIMIRAS, J. (2012). "Insectos eocenos de la comarca de Vic (Barcelona)". Batalleria, 17. Nota preliminar, p. 73-79. - FARRÉS, F.; STAID-STAAD, J.L. (2008-2009). "Cipreidos gigantes del Eoceno Catalán". Batalleria, 14, p.57-66. - FARRÉS, F.; STAID-STAAD, J.L. (1967): "Moluscos eocenos de la plana de Vic (Barcelona)". Acta Geológica Hispánica, vol. 2 , núm. 5, p.111-114. - FARRÉS, F.; STAID-STAAD, J.L (1964). "Las correlaciones faciales del Lediense y su fauna de moluscos en la comarca de Vich". Ausa, vol. 5, núm. 48-49. Vic: Patronat d'Estudis Osonencs, p. 41-78. - FARRÉS, F; TRAVERIA, A.; MONTORIOL, J. (2004-2005). "Distribución estratigràfica de la flora eocènica en la comarca de Vic (Osona) Barcelona". Batalleria, 12, p.75-104. Barcelona: Museu Geològic del Seminari. - FARRÉS MALIAN, F. (1963) "Catálgo de las especies fósiles descubiertas en el Eoceno de la Comarca de Vich. I- Algas, espongiarios, briozoos". Ausa, vol. 4, núm. 43. Vic: Patronat d'Estudis Osonencs, p. 340-347. - FARRÉS MALIAN, F. (1963). "Catálgo de las especies fósiles descubiertas en el Eoceno de la Comarca de Vich. II- Briozoos". Ausa, vol. 4, núm. 44. Vic: Patronat d'Estudis Osonencs, p. 390-397. - FARRÉS MALIAN, F. (1963). "Catálgo de las especies fósiles descubiertas en el Eoceno de la Comarca de Vich. III- Equínidos". Ausa, vol. 4, núm. 45. Vic: Patronat d'Estudis Osonencs, p.434-437. - FARRÉS MALIAN, F. (1961). "Enumeración de las especies halladas en el Eoceno de la Comarca de Vich". Ausa, vol. 4, núm. 36. Vic: Patronat d'Estudis Osonencs, p. 44-69. - FARRÉS MALIAN, F. (2002) "Gurb i els fòssils" a Gurb, un poble arrelat a la terra.Gurb: Ajuntament de Gurb, p.443-466. - FARRÉS MALIAN, F. (1962) "Nota sobre un tramo rojo en el Eoceno Marino de Vilatorta (Plana de Vich)". Ausa, vol. 4, núm. 42. Vic: Patronat d'Estudis Osonencs, p. 309-315. - PILLERI, G.; BIOSCA, J.; VIA, Ll. (1989). The Tertiary Sirenia of Catalonia. Ostermundigen (Berna, Suïssa): Brain Anatomy Institute, University of Berne. - REGUANT, S. (1967): El Eoceno marino de Vic (Barcelona): investigaciones estratégicas en el borde meridional de la Depresión del Ebro. Tesis doctoral. Barcelona: Instituto Geológico y Minero de España. - VIA BOADA, L. (1966): "Aportación paleontológica a la síntesis estratigràfica y cronoestratigráfica del Eoceno marino de Cataluña". Actas del 5º Congreso Internacional Estudios Pirenaicos. Zaragoza: CSIC, p.52. - VIA BOADA, L. (1969): "Crustaceos decápodos del eoceno español". Pirineos, 91-94, p.1-480.